Barcelona, al capdavant de la tecnologia

Barcelona es consolida como capital europea de la tecnologia i es ja una de les ciutats preferides a tot el món per instal·lar negocis relacionats amb internet. També és un dels llocs favorits per treballar. En concret, la capital catalana figura en el quart lloc entre les preferències dels treballadors tecnològics, només superada per Nova York, Londres i Berlín. Son dades d’un estudi elaborat per la consultora Boston Consulting Group i coincideixen plenament amb altres anàlisis similars, como el que va publicar recentment la xarxa de portals d’ocupació The Network.

L’ enlairament de Barcelona en el panorama internacional ha vingut de la mà de les grans multinacionals, que han fet de reclam per a centeners d’emprenedors. Però ¿quin tipus d'startups s’instal·len majoritàriament a la ciutat? El 45 % tenen relació amb la creació d’aplicacions mòbils i el segon grup en importància el conforma el sector del comerç digital. Un altre tipus de negoci amb forta implantació és el que està vinculat al marketing digital. Les agencies SEO a Barcelona, que ajuden a multiplicar la visibilitat de les empreses, formen part d’un teixit d´startups cada vegada més potent, capaç de competir amb garanties dins del mercat més qualificat.

Projecte 22@: els orígens

La projecció  internacional de Barcelona va tenir un element catalitzador fonamental: els Jocs Olímpics de 1992. A partir d’aquell moment, la ciutat es va obrir al turisme i es va convertir en destí preferent per a milers de visitants de tot el món.

Tot aprofitant l’impuls de les Olimpíades, les autoritats van pensar en impulsar la ciutat des d'una altra vessant: la tecnològica. Així va néixer el projecte 22 arroba, autèntica llavor de la situació actual. L’objectiu era crear sinergies entre les universitats, les institucions i les empreses, per millorar l’activitat productiva. I tot girava al voltant d’internet i de les noves tecnologies.  

La iniciativa va apostar pel Poble Nou. Aquella gran àrea de la ciutat, plena de naus industrials en estat de semi-abandó, es va transformar en una nova zona emergent. Les naus es van reformar i adaptar a les noves circumstàncies i allà s’hi van instal·lar les primeres multinacionals.

A la recerca del talent

El posicionament de Barcelona en el mapa tecnològics té molt a veure amb l’empeny per part de les institucions en la recerca del talent. Tant el govern autonòmic i local com les universitats han creat les bases per fomentar l’emprenedoria i han apostat per millorar la qualificació de l’alumnat. Avui, les universitats catalanes estan ben posicionades a nivell internacional i a això s’ha d’afegir la tasca dels parcs científics i centres d’investigació.

Aquest talent emergent no ha passat desapercebut a les multinacionals que, animades també pels sous que es paguen a Espanya (més baixos que a la resta d’Europa) s’han animat a invertir a Barcelona. Avui, el rètol d´Amazon penja d’una de les façanes del Poble Nou. Aviat ho faran Facebook, Mediamarkt, Oracle i Lidl, que estan organitzants grans estructures productives a la capital catalana. La fintech alemanya N26, l'empresa de software australiana Moodle, la casa de videojocs xinesa IGG i la marca esportiva Asics també han posat els seus ulls a Barcelona.