Superat amb èxit el primer simulacre per posar a prova la seguretat i el temps d'evacuació al túnel del Pertús

Els 300 passatgers d'un tren que suposadament estava avariat han trigat una hora i quart a sortir-ne

El túnel del Pertús té 8,3 km de longitud i consta de dos tubs paral·lels per on està previst que, abans de finals d'any, hi passin els primers trens d'alta velocitat. La infraestructura travessa els Pirineus i està, majoritàriament, en territori francès, llevat dels 200 metres finals i la boca sud que estan dins el territori català. Dins el túnel, hi ha 41 galeries -situades cada 200 metres- que comuniquen un tub amb l'altre per tal de facilitar l'evacuació dels passatgers si hi ha qualsevol incident.

Abans de posar en marxa l'alta velocitat al tram transfronterer, s'ha volgut provar el Pla de seguretat i socors que han dissenyat els dos estats i la concessionària TP Ferro, constructora del túnel, per a casos d'emergències. En aquest primer simulacres, uns 300 passatgers que estaven a bord del tren, procedent de Perpinyà, havien d'abandonar pel seu propi peu el tren després que el conductor aturés la locomotora en patir una avaria al motor.

En el simulacre hi ha participat la concessionària TP Ferro, Renfe, els Bombers de la Generalitat, Protecció Civil, el SEM, Mossos d'Esquadra, policia estatal, l'Institut de Medicina Legal i Forense i l'Ajuntament de la Jonquera i, també, els seus equivalents a la part francesa. Als 300 figurants cal sumar-hi doncs els 250 membres dels diferents cossos i autoritats que han estat presents des de la una del migdia fins les sis de la tarda en aquest primer simulacre.

El tren ha entrat al túnel per la boca nord a les 15.20h i ha simulat l'avaria vuit minuts després. Tot seguit, els operaris de TP Ferro han tallat l'electricitat -per no causar problemes dins el túnel- i s'ha encès la ventilació. Segons ha informat el subdelegat del govern estatal a Girona, Francesc Francisco-Busquets, tres minuts després de l'avaria tots els passatgers ja eren fora el tren i un quart d'hora després tots havien passat a l'altre tub, el que no estava afectat per l'avaria.

A partir d'aquí, els 300 figurants han hagut de fer a peu els quatre quilòmetres de túnel que els separaven de la boca nord. Una hora i quart després de l'avaria, apareixien els primers passatgers en perfecte estat. 'Només hem hagut de canviar de túnel però no hem vist ni foc ni fum', explicava en Miquel, un dels figurants que ha participat en el simulacre.

Un tot terreny habilitat per circular sobre els rails de la via ha estat l'encarregar d'evacuar dos persones minusvàlides que estaven dins el tren, una dona cega i una quarta persona amb disminució auditiva. La resta, tots han sortit a peu.

El cap de Protecció Civil de la delegació del govern de l'Estat a Catalunya, Bernardino Bassols, ha explicat que l'objectiu d'aquest simulacre era comprovar la rapidesa i l'eficiència del personal de Renfe, SNF (la seva homòloga francesa) i TP Ferro a l'hora de comunicar als passatgers l'avaria i com indicar-los la sortida del túnel. Els temps han satisfets els coordinadors del simulacre que han valorat positivament l'exercici.

Per tant, el paper dels Bombers, el personal sanitari i d'altres membres de cossos de seguretat ha consistit en estar alerta per si algun dels passatgers patia algun problema. Per aquest motiu, s'ha situat un equip de bombers a cada 500 metres dins del túnel per assistir als figurants en cas d'emergència. No ha calgut però la seva intervenció.

Sala de crisi

Les autoritats han seguit tot l'exercici des d'una sala de crisi que hi ha a l'edifici que TP Ferro ha construït a la boca nord. Allà, gràcies a un sistema electrònic que determina la posició exacte del tren, s'han pogut obrir les sortides d'emergència per tal de facilitar l'evacuació. Ara bé, aquest túnel no disposa de càmeres de seguretat a l'interior -els túnels del TAV a l'Estat sí en tenen- i, per tant, no s'han obtingut imatges del moment de l'avaria.

Després d'aquest simulacre, està previst que se'n facin dos més els dies 17 i 30 de novembre per acabar de posar a prova el pla de seguretat del túnel abans no hi comencin a circular els trens. El subdelegat del govern estatal, Francesc Francisco-Busquets, i el prefecte dels Pirineus Orientals, Jean-Fraçois Delage, han afirmat que encara no hi ha data concreta per a l'inici del servei.