Una vintena de transportistes gironins se sumen a les marxes lentes per les restriccions a l'N-II

Denuncien l'obligació de desviar-se per l'AP-7

  • Un grup de transportistes penjant un cartell en un dels tràilers abans de la marxa lenta. ACN
    Un grup de transportistes penjant un cartell en un dels tràilers abans de la marxa lenta
    Fotos: ACN
  • Els camioners circulant en marxa lenta per l'autopista AP-7 al seu pas per Salt. ACN
    Els camioners circulant en marxa lenta per l'autopista AP-7 al seu pas per Salt
    Fotos: ACN

Els transportistes han sortit a la carretera aquesta tarda per fer sentir la seva veu contra les restriccions de pas per l'N-II, l'N-340 i l'N-240 i l'obligatorietat de desviar-se per autopistes de peatge. El malestar s'ha fet evident amb les prohibicions que afecten Lleida i Tarragona, i que a Girona ja fa cinc anys que s'apliquen.

A les comarques gironines, convocats per l'Asetrans (l'associació que els representa), una vintena de camions s'ha sumat a la protesta. A partir de les quatre de la tarda, s'han concentrat al vial de servei d'Aiguaviva (Gironès), on han penjat pancartes de protesta al morro dels tràilers –amb el lema 'NO peatges'- i han seguit les indicacions que se'ls donaven per iniciar la marxa lenta.

Circulant amb els quatre intermitents, i sabent que a l'autopista havien d'anar a un mínim de 60 km/h i deixar un carril lliure, els camioners han començat la protesta cap a un quart de sis. Des d'Aiguaviva, han enfilat un tram d'N-II, han donat la volta a l'alçada de Riudellots i des d'aquí han anat a buscar l'autopista.

Per l'AP-7, han circulat entre els peatges de Fornells de la Selva i Girona Nord, han agafat la C-66 per girar a l'entrada de Sant Julià de Ramis i, altre cop per autopista, han tornat al punt d'inici. Aquesta volta l'han feta dues vegades, fent sonar els clàxons en diverses ocasions.

50 euros al dia

El president de la Confederació Empresarial de Transport per Carretera de Catalunya (CETCAT), Eduard Ayach, que també és vicepresident d'Asetrans, critica que les restriccions de pas se'ls hagin "imposat" i s'hagin aplicat d'esquena al sector. Ayach explica que la bonificació de peatges –que s'estén entre el 42,53 i el 50%- és "clarament insuficient" i, a més, suposa un greuge comparatiu amb altres punts de l'Estat on també s'apliquen les restriccions (i com a exemple, posa la Rioja, on són del 75%).

El president del CETCAT assegura que, amb la mesura, els principals perjudicats són els transportistes del territori. Calcula que, de mitjana, el sobrecost que ha d'assumir una empresa és "d'uns 50 euros diaris", depenent també de quin sigui el trajecte que hagin de fer els camioners.

A més, Ayach diu que l'obligatorietat d'anar per autopista, de retruc, també els suposa que hagin de desfer quilòmetres en alguns casos. Com que els camioners estan obligats a entrar pel peatge més proper (independentment d'allà on vagin), hi ha ocasions en què primer han d'anar en sentit contrari i, a l'entrada de l'autopista, donar la volta per enfilar cap al seu destí.

Bonificacions del 100%

Els camioners gironins critiquen que les restriccions "criminalitzen" el sector. Asseguren que l'arrel del problema és la manca d'inversió en infraestructures, i es neguen a ser ells els qui hagin de pagar-ne la factura. Per això, reclamen que se'ls bonifiqui el 100% del peatge.

Eduard Ayach explica que aquestes marxes lentes són una primera demostració de força. I ja alerta que, si l'Administració no els escolta, les protestes aniran a més "i fins i tot, s'estendran a d'altres punts de l'Estat".

A l'abril del 2013

A les comarques gironines, la restricció de pas per l'N-II va entrar en vigor a mitjans d'abril del 2013. Inicialment afectava tots els trams de nacional entre Maçanet de la Selva i la Jonquera (Alt Empordà). Tot i que més endavant, amb l'obertura del tram Sils-Caldes de l'N-II, l'obligatorietat de circular per l'AP-7 es va reduir a partir de Fornells de la Selva i cap al nord.
 
En el cas de Lleida i Tarragona, des del 2 de setembre passat s'estableix el desviament obligatori de camions cap a l'AP-7 als trams de l'N-340 entre Peníscola i l'Hospitalet de l'Infant, així com entre Altafulla i Vilafranca Sud. En el cas de l'N-240 entre les Borges Blanques i Montblanc, els vehicles han de circular obligatòriament per l'AP-2.