Uns 150 escolars presenten projectes de recerca en l’àmbit de la salut al II Congrés Recerkids

Els participants fan 5è i 6è de Primària

La segona edició del Congrés Recerkids va arribar ahir al matí a la Universitat de Girona (UdG) amb la participació de 150 nens i nenes de 5è i 6è de primària. L’esdeveniment ha fet la seva parada al Parc Científic i Tecnològic de la UdG després del seu pas pel Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) i el Campus Mar de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). En total, Recerkids ha acollit més de 3.000 alumnes de 75 escoles catalanes.

L’edifici Narcís Monturiol ha rebut avui 150 alumnes de cinc escoles catalanes que han exposat els resultats de la seva recerca en el marc del congrés, un programa educatiu impulsat fa dos anys per la Secretaria d’Universitats i Recerca amb l’objectiu de fomentar la ciència entre els alumnes d’Educació Primària. Els centres participants han estat: Frigolet de Porqueres, Immaculada Concepció de Lloret de Mar, Les Mèlies de Vilafant, Dones d’Aigua de Sant Iscle de Vallalta i Vedruna de Tordera.

La inauguració institucional del congrés ha comptat amb presència del director general de Recerca de la Generalitat de Catalunya, Francesc Subirada; l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; la vicerectora de Territori i Compromís Social de la Universitat de Girona, Sílvia Llach; i la directora de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital, Sílvia Simon.

Fer-se bones preguntes

El director general s’ha adreçat als joves assistents i els ha traslladat la importància de formular bones preguntes, més enllà de trobar totes les respostes. “La història de la ciència es pot definir com la història de les bones preguntes”, ha assegurat. Subirada també ha destacat que, en recerca, el treball en equip és fonamental”. En una línia molt similar, Sílvia Simon ha animat els assistents a seguir sent “inquiets” i a fer-se preguntes al llarg de tota la vida.

Per la seva part, la vicerectora Sílvia Llach ha posat èmfasi en totes les paraules que els participants s’emporten després d’aquesta experiència, conceptes com experimentar, explorar, investigar o troballa. L’alcaldessa de la ciutat ha clos la inauguració subratllant que “el coneixement és la matèria prima que mou les economies dels països”. Després, s’ha adreçat als participants per dir-los que, amb els seus projectes, s’han transformat “en ciutadans crítics” que fan “avançar les ciutats” i converteixen el nostre món en un lloc “una mica millor” i els ha felicitat per no rendir-se.

Presentació dels projectes

Els participants han presentat els resultats del seu projecte de recerca, desenvolupat al llarg del curs, sobre l’àmbit temàtic proposat i que, aquest any, s’ha centrat en la salut. Per orientar els treballs, el professorat ha rebut assessorament pedagògic per part de l’equip d’especialistes en didàctica de la ciència d’Eduxarxa i ha comptat amb materials com un quadern per a l'alumnat i una guia didàctica per als docents. Un cop finalitzada la recerca, cada grup ha elaborat un pòster amb els seus resultats.

Durant el congrés, els assistents han gaudit de tallers experimentals de la mà d’investigadors i investigadores de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital (C4D), la Càtedra de Promoció de la Salut i el grup de recerca en Genètica Cardiovascular de la UdG. A més, s’ha fet un espectacle científic a càrrec de Clowntifics, del grup Big Van Ciencia.

El programa Recerkids s’afegeix a altres iniciatives que la Direcció General de Recerca realitza per divulgar la ciència entre els infants i els joves del nostre país, com ara la col·lecció “Personatges en joc” o “Els contes de la Laura i en Joan”.