El territori reclama més fets i menys paraules respecte el baixador del TAV a l'aeroport

Madrenas, Font i Espadalé, satisfets que el Girona-Costa Brava esdevingui la quarta pista del Prat

L'Ajuntament de Girona, la Generalitat i la Cambra de Comerç reclamen a l'Estat que passi "de l'anunci als fets" amb el baixador del TAV a l'aeroport de Girona. Les tres institucions estan satisfetes que el govern espanyol comparteixi "la visió estratègica" que la terminal de Vilobí d'Onyar (Selva) sigui la quarta pista del Prat, però demanen al ministre De la Serna que fixi terminis per a l'obra.
 
El president de la Cambra, Domènec Espadalé, demana avançar el calendari (perquè de moment, el baixador només figura a la planificació 2022-2026). El secretari d'Infraestructures, Ricard Font, diu que l'anunci de Foment ja ha suposat "saltar una primera barrera", però demana que ara hi hagi "projectes, obres, freqüències i serveis". Per últim, l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, és qui es mostra més escèptica dels tres. Assegura que l'N-II o l'Arxiu Històric són exemples de promeses incomplertes de l'Estat i, per això, diu que, de moment, el baixador del TAV "és purament un anunci". Tots ells ho han valorat en declaracions a Catalunya Ràdio.
 
Ahir, el ministre de Foment anunciava que l'aeroport de Girona rebria una injecció econòmica de 464 milions d'euros (MEUR) des d'ara i fins al 2026. La major part de la inversió, però, arribarà en els darrers quatre anys d'aquest període.

En concret, a partir del 2022 i fins al 2026, l'Estat ha promès 360 MEUR per al Girona-Costa Brava. Dins aquest paquet s'hi inclou l'ampliació de la terminal de passatgers (265 MEUR) i l'esperat baixador del TAV. Se situarà a 500 metres de l'aeroport i suposarà una inversió de 55 MEUR, que assumirà íntegrament el govern espanyol (amb càrrec als pressupostos d'Aena i Adif).

Des de les comarques gironines, l'anunci de De la Serna s'ha rebut amb satisfacció, però també amb cert recel i escepticisme. Ajuntament, Generalitat i Cambra de Comerç coincideixen a l'hora d'afirmar que concebre l'aeroport de Girona com la quarta pista del Prat permetrà impulsar la terminal de Vilobí d'Onyar. Però totes tres administracions són conscients que, de moment, les úniques xifres d'inversió estan escrites sobre paper.

"M'agradaria veure'l aviat"

El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, diu que apropar el baixador del TAV a l'aeroport –a la proposta de la Generalitat, se situava a 1,7 quilòmetres- permetrà "facilitar el transbord de passatgers", impulsar les connexions entre Vilobí d'Onyar i Barcelona i permetre que el Girona-Costa Brava "torni a remuntar".

"Els dos aeroports actuaran com una sola unitat, i això és important; a més, amb el baixador de l'alta velocitat, Vilobí d'Onyar també pot ser l'enllaç cap al Prat per a aquells qui agafin vols intercontinentals", ha dit. El president de la Cambra de Comerç, però, també és conscient que l'anunci del ministre "té una pega". "M'agradaria veure'l aviat; per això voldria que l'obra s'activés i se'n concretés calendari", ha explicat.

"Una primera barrera"

El secretari d'Infraestructures, Ricard Font, admet que la proposta de l'Estat "millora la capacitat del baixador del TAV per ser un atractiu aeroportuari", ja que el situa només a mig quilòmetre de la terminal. Font també aplaudeix que, sis anys després que el Govern posés el projecte damunt la taula, ara el govern espanyol n'hagi compartit "la visió estratègica" i l'hagi plasmada al pla director d'Aena.

"Allò més important és que ara hem saltat una primera barrera, perquè el baixador s'ha inclòs a la planificació, però també cal concretar terminis i calendaris per a l'obra", ha dit el secretari d'Infraestructures. Per això, Font reclama a Foment "passar a la realitat" amb l'estació de l'alta velocitat a l'aeroport. "I això vol dir projectes, obres, freqüències i serveis", concreta.

El secretari d'Infraestructures també subratlla que, a més d'impulsar l'aeroport de Girona, el baixador del TAV serà positiu per al territori. "Serà una estació molt ben connectada, que podrà donar servei a la Costa Brava Centre, a la Selva, a la Garrotxa i gairebé diria que, fins i tot, al Ripollès", ha explicat. "A més, connectarà també l'aeroport amb la Catalunya Nord i amb el sud de França", ha afegit.

Madrenas, la més escèptica

L'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, coincideix amb què el baixador del TAV a l'aeroport és una "infraestructura vital i essencial" per al "dinamisme" de les comarques gironines. L'alcaldessa assegura que, en aquest sentit, territori i Estat van "en la mateixa línia" a l'hora de concebre el Girona-Costa Brava com a quarta posta del Prat.

Però Marta Madrenas també alerta que, més enllà de les paraules, "allò important és veure quan comencen les obres". I aquí, l'alcaldessa no s'està de dir que la demarcació està escamada amb els anuncis de l'Estat. "Tenim massa obres pendents, com l'N-II o l'Arxiu Històric; per això, forçosament som escèptics", diu Madrenas.

"De moment, les paraules del ministre són purament un anunci", concreta l'alcaldessa. I conclou: "Quan es posi la primera pedra i s'iniciï l'obra del baixador del TAV és quan realment estarem contents i satisfets, i felicitarem el govern espanyol".