El Patronat cerca potenciar el turista francès per compensar la possible absència d'espanyols

Els visitants d'Espanya no han caigut però Ramos tem una devallada pel Procés

El Patronat de Turisme Costa Brava Girona intensifica les accions de promoció orientades al mercat francès per suplir un possible descens del turisme espanyol.

El director general de l'ens, Ramon Ramos, ha assegurat que durant els darrers mesos de l'any no han baixat el nombre de visitants de l'estat espanyol però, per evitar que la "situació política" acabi afectant el sector turístic, han decidit augmentar les actuacions a França per esvair possibles dubtes i recels del principal mercat emissor de visitants a la demarcació.

Les comarques gironines han tancat el 2017 amb 5,6 milions de visitants, xifra que representa un augment del 6,53% en relació a l'any anterior. Ramos augura que el 2018 serà un bon any per al sector i espera tenir un creixement similar.

Turismofòbia

El president de la Diputació de Girona i del Patronat, Pere Vila, ha afirmat que no ha estat un any senzill per al turisme a les comarques gironines. Sobretot, ha explicat, tenint en compte que poc abans de l'estiu van aparèixer brots de turismofòbia (sobretot a Barcelona però que també podia afectar el conjunt del territori), després hi van haver els atemptats de Barcelona i Cambrils i, finalment, per la situació política del país, amb el punt àlgid el dia del referèndum de l'1 d'octubre.

"El turisme se l'ha de mimar molt per evitar que marxi però, tot i les circumstàncies aparentment adverses, n'hem sortit reforçats", ha afirmat Vila. El 2016 la demarcació va superar per primer cop el topall de 5 milions de turistes i, segons les dades que ha exposat Pere Vila, el 2017 el nombre de visitants ha continuat creixent fins a arribar als 5,6 milions. L'augment ha estat del 6,53%. A més, la majoria de turistes fan estades més llargues perquè el nombre de pernoctacions ha crescut un 8,28%, arribant a les 22.916.309.

El director general del Patronat, Ramon Ramos, sosté que el 2018 serà un bon any per la turisme gironí i ho basa en dades objectives, com que es preveu un increment en els creueristes i que l'aeroport de Girona continuarà creixent. El 2017 les instal·lacions de Vilobí d'Onyar han fregat els 2 milions i Ramos espera que, amb les 45 destinacions ja confirmades, es tanqui el 2018 superant aquest llindar.

A l'altra cara de la moneda, però, hi ha la incertesa de què passarà amb el turisme espanyol. Ramos ha afirmat que, com a conseqüència de la situació política, es preveu un descens en el nombre de visitants estatals. "Aquesta davallada encara no s'ha produït durant els darrers mesos de l'any però és possible que es produeixi", ha afirmat. Per evitar que impacti al sector, el patronat ha optat per reforçar les accions de promoció a França, que és el principal país emissor de visitants i representen un 25% aproximadament dels turistes de la demarcació.

De fet, Ramos assegura que el turisme espanyol és "gairebé residual" per a la demarcació i són, essencialment, visitants provinents del País Basc i Madrid. A banda de França, també continuaran treballant amb força a Alemanya i el Regne Unit, les dues següents procedències més habituals de turistes.

Experiències sensorials

El Patronat ha presentant un total de vint accions que faran durant el 2018 per consolidar la destinació i obrir-se a nous mercats. Una de les actuacions més innovadores serà les 'taste experiencie': presentacions sensorials exclusives d'enogastronomia. Juntament amb el xef Quim Casellas del Casamar de Llafranc han ideat un menú per a només vint comensals per explicar la gastronomia de la demarcació alhora que projeccions i mapping damunt la taula converteix l'àpat en una experiència. Ramos ha explicat que la intenció és que els vint comensals siguin 'influencers' que ajudin a reforçar la posició de la destinació i atraure noves propostes. Ho estrenen a Londres a finals de mes.

De la mateixa manera que el 2017 va ser l'any del cicloturisme, el 2018 serà l'any del turisme cultural amb accions orientades a donar a conèixer el patrimoni de la demarcació.

Ramon Ramos ha explicat que, des que el Girona va pujar a primera, estan treballant en algun tipus d'aliança amb el Manchester City de Pep Guardiola (que ja va ser ambaixador de la demarcació a Munic). La intenció és que aquesta idea fructifiqui i sigui una realitat al llarg d'aquest any.

A banda de potenciar els principals mercats emissors (França, Alemanya i Regne Unit), el Patronat no deixa de banda altres països prioritaris o valuosos amb actuacions focalitzades als Països Baixos (on feia anys que no hi feien cap roadshow), Tel Aviv o, també, Estats Units, Canadà o Austràlia.

Dades pròpies

El Patronat continua fent la prova pilot d'un sistema de recopilació de dades turístiques pròpies a Catalunya a través del projecte Sistema d'Intel·ligència i Informació Turística de Catalunya (SIITC) per no haver-se de basar sempre en les que publica l'INE amb la seva metodologia. Esperen que aquest 2018 o, com a molt tard, el 2019, ja es puguin donar les primeres dades oficials catalanes sobre turistes i pernoctacions.

A nivell tecnològic, també aposten per renovar el web i aprofitar aquesta nova pàgina per crear una central de reserves pròpia d'allotjaments, activitats i transports.