L'espectacle de dansa teatre 'Out of context – For Pina' del coreògraf belga Alain Platel i la companyia Les ballets C de la B (Gant - Bèlgica) arriba aquest divendres i dissabte al Teatre Municipal de Girona en el marc del Temporada Alta. Un espectacle que, de fet, és representa un cop l'any sempre en una ciutat diferent i que és un homenatge a Pina Bausch. També es podrà veure a Teatros del Canal a Madrid.
En la roda de premsa de presentació Alain Platel ha indicat que sobre l'escenari passen moltes coses durant l'espectacle i que "a través del comportament físic i psicològic s'acaba descobrint la història de la humanitat". Com ha explicat Temporada Alta, el coreògraf crea un llenguatge de teatre dansa que inclou espasmes, tics i convulsions.
Alain Platel ha indicat que 'Out of context' és un espectacle especial i va ser creat sense cap context i el cos dels ballarins era la única aportació per l'obra. De fet, aquest va sorgir després d'una invitació de Gerard Mortier per fer un muntatge a Nova York. Tot i això, finalment Mortier va decidir no anar-hi, tot i que l'equip si va desplaçar i no hi havia ni mitjans ni lloc per preparar-ho. Es va decidir finalment crear una peça sense música en viu ni decorats ni vestuari. "Els cossos dels ballarins eren l'únic mitjà i havien de ser els més purs possibles", ha afegit. Per això, el títol ve de que no hi havia cap context en el moment de crear-la.
En aquest context de creació, va morir la ballarina i la coreògrafa Pina Bausch i van afegir al títol per Pina, ja que el muntatge, com ha indicat, "no és una peça per parlar de Pina sinó que està dedicada a ella".
Platel ha apuntat que l'espectacle és una peça de dansa desenvolupada que arriba finalment a 'Out of context'. "No hi havia idees prèvies", ha indicat. Ha declarat que "no hi havia una demanda de dansa molt específica ni un context específic, sinó que van crear una funció, en la qual els ballarins arriben a la sala, pugen a l'escenari i es despullen de tot el que tenen".
Alain Platel ha explicat que els seus espectacles duren més o menys dos anys i estan escrits en moments concrets per un equip específic. "Actuen un any o dos anys i no acostumem a conservar el repertori ni canviar l'elenc. Al cap de dos anys la peça desapareix", ha afegit. Per això, ha considerat que també és especial l'obra, ja que la duració va més enllà dels dos anys. Un fet que va ser una petició dels mateixos ballarins. "Els interessava descobrir com envelleixen dins d'una obra i era una raó per ells de trobar-se un cop a l'any".
En aquest context, el coreògraf ha considerat que al llocs on les emocions no es poden explicar en paraules, és amb el cos que es pot trobar la definició.
En aquest context de creació, va morir la ballarina i la coreògrafa Pina Bausch i van afegir al títol per Pina, ja que el muntatge, com ha indicat, "no és una peça per parlar de Pina sinó que està dedicada a ella".
Platel ha apuntat que l'espectacle és una peça de dansa desenvolupada que arriba finalment a 'Out of context'. "No hi havia idees prèvies", ha indicat. Ha declarat que "no hi havia una demanda de dansa molt específica ni un context específic, sinó que van crear una funció, en la qual els ballarins arriben a la sala, pugen a l'escenari i es despullen de tot el que tenen".
Alain Platel ha explicat que els seus espectacles duren més o menys dos anys i estan escrits en moments concrets per un equip específic. "Actuen un any o dos anys i no acostumem a conservar el repertori ni canviar l'elenc. Al cap de dos anys la peça desapareix", ha afegit. Per això, ha considerat que també és especial l'obra, ja que la duració va més enllà dels dos anys. Un fet que va ser una petició dels mateixos ballarins. "Els interessava descobrir com envelleixen dins d'una obra i era una raó per ells de trobar-se un cop a l'any".
En aquest context, el coreògraf ha considerat que al llocs on les emocions no es poden explicar en paraules, és amb el cos que es pot trobar la definició.
Un abans i un després
Per la seva part, el director de Temporada Alta, Salvador Sunyer, ha assenyalat que del coreògraf s'han vist tres espectacles al festival abans d'aquest i ha recalcat que la gran aportació d'ell és que "hi ha una dansa-teatre a Europa i al món abans i després de Platel", una cosa "que havia passat abans amb Pina Bauch".
Catalunya
Preguntat per la situació política a Catalunya, el coreògraf belga ha apuntat que hi ha una història que el fascina molt i "és la tendència de que durant una època, els creadors van estar lluitant per sortir de les fronteres i ara es torna a buscar la identitat clara i forta i estan en recerca de la identitat nacional".
Ha admès que no creu en les banderes ni els himnes nacionals, però entén que de vegades a la història dels pobles hi ha una necessitat de ser reconeguts i afirmar la seva identitat com per exemple Palestina. Ha indicat que no compara Catalunya amb França o Itàlia on els moviments nacionalistes no són els mateixos. "A Catalunya hi ha un valor afegit que és l'evolució cap a la democràcia i no una necessitat de tornar cap a un mateix", ha destacat.
Ha admès que no creu en les banderes ni els himnes nacionals, però entén que de vegades a la història dels pobles hi ha una necessitat de ser reconeguts i afirmar la seva identitat com per exemple Palestina. Ha indicat que no compara Catalunya amb França o Itàlia on els moviments nacionalistes no són els mateixos. "A Catalunya hi ha un valor afegit que és l'evolució cap a la democràcia i no una necessitat de tornar cap a un mateix", ha destacat.