Platja d'Aro incrementa els efectius per resoldre conflictes a l'entorn dels locals d'oci nocturn

L'any passat es va aconseguir retaller en un 50% les divergències

L’Ajuntament de Castell-Platja d’Aro impulsa per segon estiu consecutiu el Servei de Mediació en Zones d’Oci Nocturn ampliant el nombre de professionals i els horaris i dies de la setmana de l’acció, amb l’objectiu de prevenir i gestionar els conflictes de baixa intensitat que es produeixen a la via pública i als locals d’oci, per millorar així el civisme i la convivència al municipi. Una iniciativa sorgida en el marc del Pacte per a la Convivència Nocturna -vigent des de finals de l’any 2015- que compta amb la implicació del consistori, de l’Associació Hoteleria, Restauració i Oci de Castell-Platja d’Aro i de la Federació Catalana d’Associacions d’Activitats de Restauració i Musicals (FECASARM).

L’acció es vehicula a partir de la tasca de sis mediadors professionals (dos més que l’any passat), postgraduats en Resolució de Conflictes Públics i Mediació Comunitària, coordinats des de la Policia Local de Castell-Platja d’Aro. Desenvolupen la seva tasca en dos torns: tarda -novetat d’enguany- (17-21 h amb dos mediadors) i nit (22-05 h amb quatre professionals), de dimecres a la tarda a dilluns a la matinada de l’1 de juny al 17 de setembre (un dia més que a l’estiu de 2016 els mesos de juliol i agost i dos dies més juny i setembre). L’acció es concentra als carres i espais amb la principal oferta de locals d’oci nocturn de Platja d’Aro, especialment les avingudes del Cavall Bernat i S’Agaró, carrer Església, Passeig Marítim i Parc d’Aro. Veïns, propietaris i explotadors de locals poden sol·licitar reunions i trobades de treball.

La primera experiència del servei, l’estiu passat, va aconseguir reduir un 50% els conflictes d’anys anteriors, gràcies a la detecció inicial i a la intervenció posterior de les principals situacions de conflictes que es produeixen bàsicament a l’exterior dels locals, sobretot en els desplaçament d’un espai a un altre i especialment en el retorn final al domicili o allotjament. El servei pretén resoldre situacions puntals i, alhora, plantejar solucions a mitjà i llarg termini amb canvis de dinàmiques a partir del treball conjunt amb la Policia Local i la seguretat privada dels mateixos establiments, per sumar esforços i multiplicar resultats. Com a novetat d’enguany l’edició del material informatiu sobre el servei s’ha elaborat en castellà, francès i anglès per implicar-hi també als clients de l’oci nocturn.

Una dinàmica positiva, que pretén minimitzar al màxim les molèsties i afavorir la convivència entre veïns i usuari de l’oci nocturn amb idees, propostes i suggeriments de totes les parts implicades. Un conjunt d’accions que no limiten però, l’actuació de la Policia Local i la seva capacitat de sanció quan és necessària, però sí optimitzar-ne la intervenció per a aquelles situacions en què la mediació no ha aconseguit una solució òptima o que per la seva gravetat no hi pot intervenir. Fins ara només hi ha hagut experiències de mediació en l’oci nocturn a Girona, Barcelona i Platja d’Aro.