Territoris, partit polítics i constructors havien demanat a Blanco que concretés la recuperació d'infraestructures. En aquesta compareixença Blanco ha anunciat les obres afectades per la recuperació que finalment s'incrementa en 200 milions i passa de 500 milions extra a 700 milions.
El mapa de les obres a Catalunya
A Catalunya, tres de les cinc grans carreteres que tenien aturades les obres, es recuperen. Es tracta de l'A-2 al seu pas per Girona, concretament el tram, Maçanet-Sils i Sils-Caldes. En segon terme, Blanco ha avançat que es destinaran vuit milions d'euros a l'A-27 durant el 2011 al seu pas entre Montblanc i Valls. Per últim, es recuperarà l'autovia A-14 entre Lleida i Sopeira.
Quatre obres més que tenien el calendari d'execució reprogramat, s'acceleraran. Es tracta de carretera N-230 que són obres complementaries del Túnel de Vielha, la carretera N-340 pel que fa a la variant de l'Aldea i Villaran, l'entorn urbà de l'aeroport de Reus i el pont sobre el riu Ter.
Totes les formacions polítiques han criticat que Blanco no hagi concretat ni calendaris ni xifres. El ministre s'ha limitat ha assegurar que això només ho podrà fer quan tot es concreti dins els pressupostos generals de l'Estat. A més a més les obres només seran 'definitives' quan els pressupostos s'aprovin al Congrés.
Blanco, que ha comparegut d'urgència al Congrés, ha explicat que els 700 milions d'euros extra dels que disposa el seu departament surten del 'pla d'ajustament presentat al mes de maig, a les reformes estructurals i a la publicació dels test d'estrés que han suposat l'inici de la recuperació del a confiança dels mercats'.
Això ha permès reduir la despesa financera del nostre deute i és per això que és possible disposar ara d'un marge addicionals als pressupostos generals de l'Estat pel 2011. Aquest marge permet 'alliberar recursos' per 'mitigar parcialment l'ajust d'infraestructures' sense 'alterar el sostre de despesa'.
En conclusió, 'hi ha hagut una petita variació positiva en la nostra restricció pressupostaria i conseqüentment hi haurà també una actualització del mateix sentit en les conseqüències de l'ajustament'.
Els grups catalans critiquen el paper de Catalunya
El portaveu d'ERC, Joan Ridao, ha recordat que la manera que ha tingut l'executiu no ha estat 'per tirar coets'. El portaveu republicà ha recordat les paraules del ministre quan va assegurar que Catalunya no sortiria mal parada i li ha dit que 'Déu li conservi la vista' perquè 'Catalunya és una de les grans damnificades per aquesta decisió del govern'. Una decisió, ha dit, que va ser 'unilateral' sense consultar amb el territori.
Des del grup parlamentari de CiU, Pere Macias, ha preguntat el ministre perquè en aquesta reconsideració no s'inclouen les obres que connecten amb l'aeroport o el port. Macias ha reconegut que la recuperació 'en sembla molt bé', però és insuficient. Per aquest motiu ha demanat que no faci com 'altres governs' del mateix signe que van incórrer en 'l'abandonament absolut de les inversions a Catalunya'. A més a més, Macias assegura que ni tot i amb la recuperació el govern espanyol compleix amb el que estableix l'Estatut.
El Partit Popular ha reclamat que es conegui realment la incidència de la retallada del Ministeri, perquè segons el diputat, Francisco Ayala, no es deixen d'invertir 6.000 milions sinó que són 15.000 milions fins el 2013. 'No se'ns vol donar tota aquesta informació', ha explicat Ayala. En definitiva, des de les files populars, consideren que aquestes mesures 'no són la solució' ni permetran complir amb tots els compromisos del Ministeri de Foment.