Estira i arronsa entre Adif i l'Ajuntament de Girona per la reposició del Parc Central

Tècnics municipals detecten "errors i deficiències" en el projecte original

Adif està estudiant si modifica el projecte de reposició del Parc Central, a Girona. Les obres van començar a finals de novembre i haurien d'estar acabades a finals d'abril. L'ajuntament assegura que el ritme de treball s'ha alentit i temen que l'obra es pugui acabar aturant.

Fonts d'Adif confirmen que tenen sobre la taula un seguit de propostes de millora que els ha fet arribar el consistori i que, en cas de decidir modificar el projecte, això obligaria a fer noves tramitacions administratives. Nega, però, que l'obra estigui aturada. Per això, des del consistori ja donen per fet que les obres no s'acabaran dins el termini fixat.

El regidor del projecte ferroviari, Carles Ribas, critica que és un projecte "fet a pedaços i amb presses". Entre d'altres, els tècnics de l'ajuntament han detectat que no s'havia previst rec per a una zona verda, que la il·luminació no complia la normativa, que a les sortides d'emergència hi havia una rampa amb un 60% de desnivell i que no s'havia inclòs cap sistema de recollida de les aigües pluvials.

Antecedents

Les obres del Parc Central de Girona són la darrera gran actuació que Adif ha de fer a la ciutat, després de l'arribada de l'alta velocitat. Els treballs es van adjudicar a finals de novembre amb un termini d'execució de cinc mesos. Per tant, haurien d'estar enllestits a finals d'aquest mes d'abril. Un termini que, segons l'ajuntament, és impossible de complir al ritme de treball de les darreres setmanes.

El primer crit d'alerta el va fer l'alcaldessa, Marta Madrenas, durant el ple de dilluns. Va anunciar que Adif "podria estar aturant" les obres i va apuntar que calia refer algun punt del projecte de reposició per adaptar-lo a la normativa vigent. També va avançar que tenien prevista una reunió amb el president d'Adif que, finalment, es produirà el proper 21 de març a Madrid.

Aquest dimarts, el regidor del projecte ferroviari, Carles Ribas, ha donat més detalls de la situació. L'Ajuntament de Girona té contractat un tècnic per fer un seguiment a peu d'obra i garantir que tot avança segons el calendari previst. Aquest tècnic fa un mes i mig que va alertar que cada vegada veia menys moviment, que en algunes ocasions només hi havia dos o tres treballadors a la zona i que el ritme s'estava alentint. Davant d'aquestes sospites, l'alcaldessa ha fet gestions per esbrinar què està passant i si, realment, hi ha problemes tècnics per seguir avançant amb l'obra.

La versió d'Adif

Fonts d'Adif han explicat que l'Ajuntament de Girona els ha fet arribar un seguit de propostes per "complementar" el projecte original –que data del 2015- i que se n'està "estudiant la viabilitat" d'incorporar-les. Es tractaria tant de propostes de millora com també d'algunes modificacions que s'haurien de fer per ajustar el document a la normativa vigent.

Tanmateix, des d'Adif no confirmen si caldrà fer una modificació del projecte però ja avisen que, si s'arriba a aquest punt, això suposarà tornar a tramitar administrativament el projecte. Les mateixes fonts apunten que hi ha "màxima col·laboració i diàleg" amb l'ajuntament i que, si cal refer el projecte inicial, es faran "esforços" per reduir terminis.

Queixes de l'Ajuntament de Girona

En canvi, la versió d'Adif topa amb les explicacions del regidor del projecte ferroviari, Carles Ribas, que assegura que han estat els tècnics de l'ajuntament els que han detectat "errors i deficiències" en el document d'Adif. Entre d'altres, apunta que no s'havia previst rec per a una zona verda, que la il·luminació proposada no compleix la normativa i s'ha de canviar per LED, que a les sortides d'emergència hi havia una rampa amb un 60% de desnivell (sens previsió de posar-hi cap rampa ni escala) i que no s'havia inclòs cap sistema de recollida de les aigües pluvials. A més, Ribas alerta que no s'ha inclòs una pista poliesportiva que Adif s'havia compromès a fer davant dels veïns.

"Sis tècnics no s'equivoquen, estem parlant d'errors en un projecte fet amb presses i ple de pedaços", ha criticat Ribas. El regidor destaca que els tècnics municipals estan alertant de problemes tècnics en un document que va redactar Adif sense donar-ne trasllat a l'ajuntament.

El consistori no té confirmació sobre si caldrà modificar el projecte inicial ni quant demorarà això el final de les obres. Esperen poder-ho clarificar a la reunió del proper 21 de març a Madrid. Ara bé, el regidor s'ha mostrat taxatiu a l'hora de valorar si s'acabarà l'obra abans de finals d'abril. "O comencen a portar 50 camions diaris i 100 treballadors o aquí això no s'acaba", ha manifestat. Segons els càlculs del consistori, només s'ha executat el 35% de l'obra en una banda de la llosa i a la resta només se n'ha fet el 10%. Un cop més, Ribas ha carregat contra Adif i ha lamentat les molèsties que això generarà de nou als veïns.