Les comarques gironines superen per primera vegada els 5 milions de turistes durant el 2016

El Patronat de Turisme intentarà captar més visitants nord-americans aquest any

El 2016 ha estat un any positiu des del punt de vista turístic per a la demarcació de Girona. Així ho demostren les dades recollides per la Generalitat i que ha donat a conèixer el Patronat de Turisme durant la presentació del Pla d'Accions per al 2017.

Fins al novembre, van passar per la demarcació 5.094.073 turistes i es van registrar 19.380.385 pernoctacions, unes xifres que suposen un increment del 4,6%. A més, el director del patronat, Ramon Ramos, ha remarcat que cal sumar les dades del desembre (que encara no s'han fet públiques) i també les del darrer trimestre de càmpings i turisme rural.

Des de l'organisme destaquen que el turisme francès, alemany i anglès continua essent el més important a la destinació, malgrat que s'ha registrat una lleugera davallada del públic francès. Tanmateix, i després d'anys de caigudes, el turisme rus ha repuntat. En el cas de Lloret de Mar (Selva), després de tres anys amb descensos de fins al 30%, s'ha registrat una millora del 17%. Aquest municipi costaner és el que més activitat turística registra. L'alcalde i vicepresident del patronat, Jaume Dulsat, ha explicat que tancaran el 2016 amb 5,5 milions de pernoctacions i uns 1.250.000 turistes.

Un dels públics que més interessen al patronat és el nord-americà. "Són turistes que admiren molts atributs de la destinació com la qualitat dels allotjaments, la gastronomia, el ciclisme i la cultura", ha remarcat el director del patronat. Per això, durant el 2017 es focalitzaran en aquest mercat amb algunes accions específiques, com una presentació de turisme Premium que es farà a San Francisco i també a Toronto (Canadà). "Són turistes que ja arriben amb facilitat a Barcelona i hem d'aconseguir que s'acostin a les nostres comarques i a la Costa Brava", ha declarat.

Any de la bicicleta i la sostenibilitat

El patronat ha dedicat el 2016 al món de la gastronomia i el golf. Enguany, ha decidit focalitzar els esforços en el món de la bicicleta i la sostenibilitat. En aquest sentit, prepara per al juny la celebració de la Sea Otter Europe Costa Brava Girona Bike Show, el festival del sector de la bicicleta més gran del món, que per primer cop desembarca a Europa, i que espera atraure més de 20.000 persones al pavelló de Fontajau de Girona.

Promoció de la mà de Jet2

Aena ha comunicat aquest dimecres que l'Aeroport de Girona ha tancat el 2016 amb 1,6 milions de passatgers, la xifra més baixa des del 2003, abans del desembarcament de Ryanair a Vilobí d'Onyar. Malgrat aquestes dades, des del patronat destaquen que el nombre de turistes que arriben a la destinació va a l'alça. En part, perquè molts arriben amb vehicle privat o amb TAV però també perquè, anys enrere, bona part dels turistes que aterraven a Vilobí d'Onyar tenien com a destinació final Barcelona. En canvi, Ramos sosté que ara el 90% es queden aquí.

El director de l'organisme turístic confia que el 2017 significarà un "punt d'inflexió" i l'aeroport remuntarà. A més, ha remarcat que companyies com Jet2 tenen previst triplicar l'oferta i portar turistes britànics a la Costa Brava. Per això, faran promoció conjuntament amb l'operador turístic de la companyia, Jet2 Holidays, per donar a conèixer la destinació a ciutats com Londres, Birmingham, Manchester i Newcastle.

Segell de 'Reserva de la Biosfera'

D'altra banda, una de les iniciatives per al 2017 és iniciar els tràmits per aconseguir el segell 'Reserva de la Biosfera' que atorga la UNESCO. Una feina que es farà conjuntament amb la Universitat de Girona. Segons els càlculs del patronat, es podria acabar la tramitació en dos o tres anys. Ramos destaca que és un segell de qualitat que distingeix els indrets que estan ben conservats i mantenen els valors naturals. A la Costa Brava, per exemple, el 33% del territori està protegit.

Previsió d'accions i pressupost

El Patronat de Turisme ha dissenyat per al 2017 tot un seguit d'accions promocionals i també participació en fires. En total, serà presenta a 45 fires (20 de genèriques i 25 d'específiques) i també manté accions ja consolidades com l'Esmorzar amb Estrelles que ofereix, juntament amb els germans Roca, aprofitant la gala de la revista 'Restaurant' que escull els 20 millors restaurants del món. Enguany, la festa gastronòmica per excel·lència a nivell mundial es fa a Melbourne (Austràlia) el 5 d'abril. Una altra cita important serà la celebració de la Nit de l'Enoturisme a Catalunya que es farà al castell de Peralada, amb la data encara per confirmar.

Una altra de les novetats per al 2017 és la creació del novè club de màrqueting del patronat, dedicat al Turisme Esportiu. Té la funció d'englobar totes les empreses i organitzacions que participen en la preparació d'estades esportives de clubs a nivell nacional i internacional. En total, ja hi haurà un total de 800 empreses associades en algun dels nou clubs de producte.

El Patronat de Turisme –que és un organisme autònom de la Diputació de Girona- té un pressupost de 6.548.230 euros per al 2017, dels quals un 92,6% procedeixen de la corporació i el 7,4% restants d'altres aportacions públiques i privades. El pressupost creix un 10,35% respecte el 2016.