Alain Platel: 'Vivim en uns temps insegurs i de canvis molt dramàtics'

El creador belga porta 'Nicht schlafen' al Temporada Alta

Alain Platel estrena per primer cop a l'Estat 'Nicht schlafen' i ho fa al festival Temporada Alta. Aquesta és la tercera vegada que un muntatge seu es veu al festival –va portar 'Gardènia' el 201 i 'Coup Fatal' el 2015- però és el primer cop que assisteix personalment a l'estrena a Girona. "Fins ara, pel què he vist, és un festival molt acollidor i la ciutat és increïble", ha manifestat.

En aquesta ocasió, Platel s'acompanya de la seva companyia ballets C de la B i dalt l'escenari ballaran vuit homes i una dona. La idea inicial del creador era que fos un espectacle eminentment masculí però, finalment, s'hi ha "colat" una dona. Segons explica, és una ballarina que ja havia treballat amb ell i que ha insistit tossudament per formar part del projecte. Una cosa que, a ulls de Platel, és molt interessant. "Veure-la ballar entre tants homes explica moltes coses", assegura. Mahler, a més, afegeix que el bagatge de cadascun dels ballarins aporta molt en el muntatge.

'Nicht schlafen' té com a punt de partida l'obra del compositor austríac Gustav Mahler. El muntatge ofereix una visió pròpia sobre els convulsos primers anys del segle XX, fins arribar a Primera Guerra Mundial. Platel, amant de la música de Bach, reconeix que quan va conèixer la música de Mahler no es va emocionar especialment però que, a còpia de conèixer les seves simfonies, s'ha adonat que expressa tot un conjunt de sentiment d'aquella època (de la qual Mahler n'és contemporani). A més, Platel hi afegeix polifonies africanes de dos músics que ja han treballat anteriorment amb ell. La direcció musical és d'Steven Prengels, que treballa amb ell des del 2010.

Segons assegura, aquells moments històrics que es van viure fa un segle entronquen perfectament amb la situació actual. "Llavors, eren moment de canvis dramàtics i ràpids, com ara, que ens sentim insegurs", ha manifestat. Per a Platel, aquests canvis socials, polítics i personals es traslladen, a nivell individual, en la creació d'individus més "egocèntrics" i, a nivell polític, desemboquen en els moviment d'extrema dreta.
El creador belga també reflexiona sobre els efectes de la crisi actual. Segons reconeix, a Bèlgica també es lamenten de la falta d'inversió en cultura, tot i que reconeix que la seva situació és millor que en d'altres indrets. Davant d'això, alerta que la cultura, la ciència i l'educació són les principals perjudicades a causa de la crisi.

Una obra inclosa dins la connexió Flandes

El muntatge de Platel s'inclou dins el cicle connexió Flandes on Temporada Alta explora l'escena teatral flamenca perquè considera que és una de les més dinàmiques d'Europa. El cicle va inaugurar-se com a tal just l'any passat, tot i que el festival ja feia anys que programava artistes d'aquesta regió com Jan Fabre, Sidi Larbi Cherkaoui, Alain Platel o Peeping Tom.

L'objectiu de la proposta és acostar al públic la riquesa de llenguatges i la qualitat que ofereix l'escena actual d'aquesta regió del nord de Bèlgica. Connexió Flandes també programa enguany els muntatges de la Cie.d'irque & fien amb l'espectacle 'Carrousel des moutons' i de Guy Cassiers amb 'De Welwillenden (Les beningnes)' que s'emmarca dins el projecte 'The Littell Project', coproducció del festival, subvencionat mitjançant el programa europeu Europa Creativa.