Lupa porta al Temporada Alta una història amb el 'virus del nazisme' com a protagonista

El director polonès es mostra "angoixat i esfereït" per l'augment dels moviments ultradretans a Europa

Krystian Lupa és un dels referents del teatre europeu i ha estat fins a vuit vegades al festival Temporada Alta. En aquesta ocasió hi torna dirigint, novament, un text de Thomas Bernhard: 'Davant la jubilació'.

El director assenyala que és un dels textos més crítics de Bernhard –per qui reconeix que sent fascinació- i que reflexiona sobre el "virus del nazisme". Després d'anys intentant-ho, el festival ha aconseguit que Lupa dirigeixi actors catalans. Els escollits són Pep Cruz, Marta Angelat i Mercè Arànega, que fa setmanes que assagen seguint les instruccions del director polonès.

Asseguren que la seva manera de treballar és completament diferent al que han fet fins ara. La història –inspirada en fets reals- narra el "món de mentida" de tres germans que, pocs dies abans de jubilar-se, preparen la festa d'aniversari d'un dels líders del nazisme, Heinrich Himmler. Lupa ha alertat de la "perillositat" de l'augment dels moviments ultradretans a Europa i ha qualificat el text de Bernhard de "profètic".

Ampliació:

Davant la jubilació' és una de les obres més dures de Bernhard contra el nazisme. A més, està inspirada en un fet real que va tocar molt de prop l'autor. Hans Filbinger, primer ministre de Baden Wutemberg (Alemanya), va dimitir el 1978 quan es va fer públic que havia estat jutge de la marina hitleriana i que havia signat nombroses condemnes a mort. Abans que es conegués el seu passat nazi, havia expulsat Claus Peymann -amic personal de de Bernhard- de la direcció d'escena del teatre estatal d'Stuttgart acusant-lo de simpatitzar amb terroristes.

L'obra narra la història de tres germans (dos dels quals fidels seguidors del moviment nazi) que abans de jubilar-se enllesteixen els preparatius de la festa d'aniversari d'un dels líders més sagnants de la història i mà dreta de Hitler: Heinrich Himmler. El personatge protagonista, en Rudolf, és jutge de professió i va ser durant anys comandant nazi a camps de concentració. Tanta és la seva adoració per Himmler, que organitza festes d'aniversari en el seu honor.

Primera producció catalana de Lupa

Aquesta és la primera producció catalana de Krystian Lupa. El director fa setmanes que assaja al Lliure de Gràcia amb els tres actors protagonistes que ell mateix ha escollit. Des de fa un dies, els assajos s'han traslladat a El Canal de Salt, on s'estrenarà. L'espectacle està coproduït pel Temporada Alta i pel Lliure, on es podrà veure del 13 de gener al 5 de febrer. El director del festival, Salvador Sunyer, reconeix que feia cinc anys que intentava fer aquest tipus de producció en la qual Lupa dirigís actors catalans.

En paraules del director, l'obra explica la història de tres germans destruïts pel seu passat nazi, del qual no es poden deslliurar. "Viuen en un món de mentida que no es pot purificar", assegura. Bernhard és un dels autors fetitxe per al director polonès. En diverses ocasions ha portat els seus textos al Temporada Alta, com va fer-ho el 2014 amb 'Tala', on feia una crítica a la hipocresia burgesa. Segons destaca, el que més li agrada de Bernhard és que no només té un estil propi d'escriptura sinó que desenvolupa "un nou pensament". "Té la gosadia de mostrar tot allò fosc i miserable que tots tenim a dins, aquells pensaments immadurs i erms que es van repetint", explica.

Alerta davant l'augment de moviments ultradretans

Lupa ha criticat en nombroses ocasions el govern ultraconservador del seu país. Aquest dimecres, durant la roda de premsa de l'espectacle, també ha aprofitat per alertar del creixement de moviments ultradretans vinculats al nazisme que hi ha a diversos països d'Europa. "És com si la història ens fes una mala passada", ha lamentat Lupa, que assegura que és "terrible i esfereïdor" veure com aquests moviments guanyen terreny.

"Els valors del nazisme són contraris al progrés democràtic, a la tolerància i a l'obertura vers l'altre, el nazisme significa tancament i pensar que els teus valors són un model a seguir i que la resta els has d'eliminar", relata el director. Per això, alerta de la necessitat de "dominació" i de "sotmetiment" dels promotors d'aquests moviments d'ultradreta, als quals qualifica de "monstre del segle XX".

Un treball actoral complex

Aquesta és la primera vegada que actors catalans es posen sota les ordres de Krystian Lupa. Una feina que reconeixen que no és senzilla. "Mai abans havíem treballat d'aquesta manera, no ens dóna instruccions sobre el tons, ni marques ni tècniques d'aquesta mena, ens parla de paisatges", ha explicat Mercè Arànega. Per a l'altra actriu, Marta Angelat, treballar amb Lupa és interessant perquè els ha introduït progressivament al món de Bernhard.

Segons afegeix Arànega, el més sorprenent dels personatges és que no se senten culpables de res i que això es transmet en el text de Bernhard, que creu que és d'una "perversió meravellosa". "Són persones que poden plorar, riure o estar tendres però asseguren que ells no han comès cap crim", afirma. El seu personatge contracta amb el de la seva germana Clara (Marta Angelat) que no és nazi i que, per contra, els fa adonar que aquella opulència i aquell gust per les arts i la música del qual presumeixen no té cap base.

"Te n'adones que el nazisme és molt infantil, té falta de criteri i actua com els nens petits que volen totes les joguines per a ells", relata Pep Cruz, que encarna a Rudolf. Cruz agraeix que el director treballi amb un ritme lent i que dediqui molta estona a pensar el text i els doni espai per interpretar-lo.

Això, segons afegeix l'actriu Marta Angelat, els fa sortir de la "zona de confort". "Al director no li agrada la seguretat, el deixa penjat fora de la zona de confort", assegura. Per la seva banda, Lupa ha remarcat la qualitat dels tres intèrprets i ha dit que han afegit interpretacions i matisos al text fruit de la seva pròpia experiència dalt dels escenaris. L'obra s'estrena el proper 14 d'octubre a El Canal de Salt.