Els treballs per desdoblar el nou tram de la C-260 a Vilatenim (Alt Empordà) avancen a bon ritme. Des d'aquest dilluns i durant els pròxims 15 dies, les màquines estaran enderrocant i retirant la runa de 13 edificacions que estan a banda i banda de la carretera i que han d'anar a terra per permetre la construcció dels quatre carrils. Les naus ja estan buides i els veïns ja han concretat les indemnitzacions amb l'ajuntament.
L'alcaldessa, Marta Felip, ha agraït el "sacrifici" dels veïns afectats i ha dit que amb aquest desdoblament–que es fa en el tram més pròxim al municipi de Figueres- hi haurà "un abans i un després" a nivell de circulació. "Durant molts anys ha estat una reivindicació i tots hem estat d'acord que calia desdoblar per donar una millor entrada i sortida als vehicles que van i vénen de la costa i que agafen el cinturó de ronda", ha remarcat.
La C-260, que uneix Figueres i Roses, suporta una mitjana d'entre 21.000 i 24.000 vehicles al dia, tot i que pot arribar als 43.000 vehicles diaris durant el mes d'agost. El desdoblament pretén resoldre els problemes de congestió que es produeixen en aquest tram d'entrada a Figueres, amb l'execució d'una via amb les suficients característiques de capacitat i seguretat i respectant, alhora, el seu entorn urbà.
A banda de la construcció dels quatre carrils, el projecte també preveu la construcció de calçades laterals i de dos vials urbans que connectin cap al nord i el sud de la ciutat. La inversió prevista per a tot el projecte és de 16,9 MEUR, dels quals 8,9 MEUR seran per a l'execució de l'obra i gairebé 8 MEUR per a l'expropiació de les edificacions. Tot ho paga la Generalitat i, des de l'ajuntament, l'alcaldessa els ha volgut agrair "l'esforç". "Vam pressionar molt el mandat passat per aconseguir el desdoblament i hem d'agrair que s'hagi inclòs als Pressupostos en el moment de més crisi pels comptes del Govern", ha subratllat l'alcaldessa.
Felip no amaga que les obres poden causar retencions en aquest punt però ha garantit que, especialment durant l'estiu, no es tallarà mai totalment el trànsit en el troc central. De fet, les obres es desenvolupen per fases i està previst que sigui en la darrera fase (març-maig de 2017) quan s'actuï en el tronc de la calçada i es desviï el trànsit als laterals.
Una obra per fases
Els primers treballs a la carretera van començar al febrer i la previsió és que l'obra s'executi en tres fases i que tot estigui llest al maig de 2017. En la primera fase, que s'allargarà fins a l'octubre d'enguany, s'executarà el vial nord i sud (prolongació del carrer Itàlia). El vial sud discorre paral·lel a la C-260 i relativament proper al riu Manol. Connecta el sud de Vilatenim amb la zona industrial situada a l'altre costat de l'N-II. Els treballs preveuen una rotonda a la part inicial (rotonda del Far de l'Empordà), un vial d'uns 550 metres de llarg i un pas sota l'N-II de 41,6 metres.
Precisament en aquesta fase caldrà interrompre de forma puntual l'N-II per poder foradar per sota el talús però es donarà pas alternatiu. L'alcaldessa, Marta Felip, ha explicat que estan esperant encara l'autorització per part del Ministeri de Foment com a titular de l'N-II però creu que, per les converses que han mantingut, no hi ha d'haver cap problema.
Pel que fa al vial nord, aquest és perpendicular a la C-260 i paral·lel a l'N-II. Se situa a l'inici de l'actuació i permet donar continuïtat de la calçada lateral nord del desdoblament fins al camí vell de Vilatenim. Tindrà una longitud d'uns 240 metres.
En una segona fase, de setembre a març del 2017, es faran els carrils laterals de la C-260 sense que hi hagi necessitat d'intervenir en el tronc central de la carretera. Les calçades laterals tindran sis metres d'amplada, dels quals quatre corresponen al carril de circulació i dos als aparcaments. A partir de la calçada lateral es formaran les voreres.
I finalment, de març fins al maig del 2017, es procedirà a l'última fase que afectarà l'actual via, de manera que el trànsit s'haurà de traslladar als laterals fets en la segona fase i també s'usaran els vials nord i sud. El tronc central estarà format per dos carrils de 3,20 metres amb voral interior d'1 metre i voral exterior d'1,5 metres. A més a més, la mitjana inclourà barreres rígides de formigód' 1,6 metres.