La UdG tanca el 2015 amb 6,5 MEUR de superàvit

Amb Sergi Bonet de rector cada any ha tancat amb números verds

La Universitat de Girona ha tancat l'exercici del 2015 amb un romanent de 6,5 MEUR.

L'any passat, la universitat tenia un pressupost de 88,2 MEUR i ha aconseguit estalviar sobre allò que havia previst gastar. "Hem estalviat en aspectes com els consums o la neteja, mai tocant la qualitat docent", ha manifestat el rector.

D'ençà que Sergi Bonet va arribar al càrrec, tots els exercicis s'han tancat en números verds. L'any anterior, el 2014, el superàvit va ser de 5 MEUR.

Connectar investigadors i empreses

L'equip de rectorat ja sap en què invertirà aquests diners i aquesta tarda ho explicarà al Consell Social de la UdG, que li ha d'aprovar la proposta. La majoria dels diners, fins a 5 MEUR, es destinaran a un projecte que arrenca el curs vinent per potenciar les relacions entre tots els grups de recerca de la universitat i el teixit empresarial. Segons ha explicat Bonet, hi ha alguns investigadors que no troben una sortida a les seves idees o projectes i això evita que puguin contribuir a millorar la competitivitat de l'entorn socioeconòmic. Per tant, per potenciar la transferència del coneixement i aprofitar al màxim el bagatge dels investigadors, es crearan un centenar de places (a través d'una convocatòria pública) per contractar experts que posin en contacte els investigadors amb les empreses que poden donar sortida a les seves idees o projectes.

A més, aquests experts també tindran la missió d'aconseguir que els investigadors optin cada vegada a més a ajudes europees o d'altres administracions i guiaran els equips per poder-s'hi presentar.

L'objectiu, segons remarca Bonet, és que els grups de recerca augmentin la capacitat de finançament ja sigui a través de convenis amb les empreses o a través de programes amb administracions. Els primers contractes es podrien fer al desembre i el projecte estarà vigent fins el 2017, quan acaba el mandat de l'actual rector.

Bonet ha remarcat que una de les missions de la universitat ha de ser garantir la transferència del coneixement i, per això, han decidit prioritzar aquest àmbit. Ara bé, també ha aprofitat per criticar que la Generalitat "no destina ni un euro" a aquest objectiu. "El Govern ens fa l'encàrrec i el mandat de vetllar per la transferència del coneixement però no ens dóna ni un euro de finançament", ha lamentat.

Estudis semipresencials i formació dual

Un altre dels projectes que es volen iniciar el curs vinent amb aquests diners està pensat per potenciar la innovació i la millora de la qualitat de la docència. S'hi destinaran fins a 1,5 MEUR. Segons ha avançat Bonet, el projecte es recolza en tres idees. Per una banda, es vol dotar les facultats de recursos perquè puguin avançar en la internacionalització dels seus estudis i, per exemple, poder enviar estudiants a universitats estrangeres.

Per altra banda, la UdG vol que cada vegada hi hagi més estudis que siguin semipresencials. Segons explica el rector, hi ha treballadors que es volen formar i no poden assistir a les classes tal i com estan pensades actualment. Per això, la idea és penjar cada vegada més contingut a Internet i fer un seguiment en línia del curs i de l'avaluació dels alumnes, acostant-se al model de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). D'aquesta manera, a més, la UdG també podrà captar més alumnes estrangers que puguin seguir estudis a distància.

Experiència pilot de pràctiques de llarg durada

L'última pota del projecte és l'aposta per la formació dual com a eina per inserir més estudiants a les empreses. En aquest sentit, aquest dimecres s'ha presentat la primera experiència pilot impulsada per l'Escola Politècnica Superior i les empreses Tavil i Comexi. Es tracta de seleccionar quatre alumnes per tal que facin pràctiques de llarga durada en aquestes empreses i que les compaginin amb la formació teòrica durant els darrers cursos del grau (3r i 4rt) o del màster.

Fins ara, els alumnes de la Politècnica havien de fer 300 hores de pràctiques durant tota la carrera. Ara es tracta d'augmentar-les i arribar a fer-ne de 600 a 750 hores, sempre remunerades (mínim 4 euros l'hora). D'aquesta manera, l'empresa disposa de més temps per formar l'alumne i l'estudiant aconsegueix adquirir una primera experiència abans d'acabar la carrera.

L'objectiu és contribuir a millorar l'ocupabilitat d'aquest alumnes que, un cop acaben la carrera i comencen a picar la porta de les empreses, no poden acreditar experiència. La voluntat és anar creixent en el programa i que s'hi incorporin més empreses.