La variant de Les Preses tindrà un carril i el traçat definit a finals d'any

Els tres ajuntaments afectats reclamen que l'obra entri en funcionament al mateix temps que la d'Olot

El projecte de la variant de Les Preses és una obra molt reclamada al territori que ha de permetre connectar amb el túnel de Bracons, donar continuïtat a la C-37 que uneix la Garrotxa amb Osona i completar així l'eix Vic-Olot-Figueres però també fins a Girona a través de la C-66. Aquest dilluns s'ha aconseguit fer un pas endavant després d'anys d'estar encallada. Els alcaldes de tres municipis afectats –Les Preses, Olot i La Vall d'en Bas- han presentat un document amb un "acord de mínims" que ha de permetre avançar en la decisió del traçat.

Entre els requisits que han consensuat els tres municipis, destaca que el projecte es tracti com a una sola obra que englobi també la futura variant d'Olot per tal que coincideixin en la seva finalització i posada en servei. També demanen a la Generalitat que la variant preservi els valors ambientals, paisatgístics, naturals i agraris del territori per on haurà de creuar, entenent que el seu punt d'inici serà l'actual rotonda entre les carreteres C-37 i C-63, i que sigui una secció d'un sol carril de circulació de cada sentit. La variant d'Olot, però, mantindrà el doble carril (2+2) com ja estava previst.

A més a més, volen que es mantinguin les actuals restriccions de trànsit de pas de camions que ja hi ha al túnel de Bracons –on no poden circular els vehicles de més de 7.500 quilos- i que l'actual rotonda del polígon de la Serra mantingui les dimensions actuals i que no s'ampliï com s'havia plantejat en algun moment. "Han de ser variants, no pas competir amb l'Eix Transversal ni amb l'N-II", ha subratllat l'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, que ha defensat la necessitat d'aquestes restriccions de trànsit.

L'encarregat de donar a conèixer el document consensuat ha estat l'alcalde de La Vall d'en Bas, Lluís Amat, que ha posat èmfasi en la necessitat de "seguir treballant" per acabar amb un traçat consensuat.

Per la seva banda, l'alcalde de Les Preses, Pere Vila, ha destacat la importància que les dues variants es posin en marxa al mateix temps perquè si la d'Olot s'obrís primer, els "problemes de cues, demores i perillositat" que ja hi ha actualment a aquest municipi serien "molt pitjors".

Aquest document compta amb el suport del Consell d'Alcaldes de la Garrotxa que també reclama "màxima prioritat" d'una obra que consideren urgent per poder acabar amb els problemes de trànsit que hi ha a les travesseres de la Vall d'en Bas i Les Preses fins al centre d'Olot des que es va posar en servei el túnel de Bracons l'any 2009, i al mateix temps, millorar a nivell de connectivitat i seguretat.

Volen que Foment respongui les al·legacions

La tercera peça relacionada és el tram estatal de la variant d'Olot que ha de connectar aquesta nova via amb l'N-260 a la Vall de Bianya. Aquest tram ha estat motiu de polèmica per diferents endarreriments. Finalment, l'Estat es va comprometre a assumir aquesta obra sense posar sobre la taula un calendari. El desembre del 2014, el BOE publicava l'estudi informatiu i d'impacte ambiental del "Nou traçat de la carretera N-260: Olot-enllaç amb la carretera C-38". El Consell Comarcal de la Garrotxa, l'Ajuntament de la Vall de Bianya i el d'Olot van consensuar unes al·legacions que a dia d'avui encara no han obtingut resposta. L'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, ha reclamat poder saber en "quin punt s'està" ja que consideren que han tingut suficientment temps per respondre les al·legacions.

Un sol projecte

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ha volgut deixar clar que el Govern concep les dues variants com a un "tot" on s'inclou també el tram pendent de desdoblar de la C-66 fins a Girona –concretament el tram que va de Besalú fins a l'entrada de Cornellà del Terri-. El conseller de Territori, Josep Rull, ja va expressar aquesta visió de conjunt en una visita que va fer fa dues setmanes a Olot.

Segons Font, s'ha de concebre com a un sol projecte tot i que són conscients que a nivell de finançament caldrà fer-ho per fases. "L'itinerari no es pot concebre amb una visió segregada; si fem la variant d'Olot i no tenim fet fins a Bracons, estarem estrangulant La Vall d'en Bas i Les Preses, és evident; i si acabem a Olot i no sabem què passarà amb la variant de Banyoles o entre Serinyà i Besalú, doncs tampoc tindrem l'itinerari complet", ha assenyalat.

En la seva intervenció, Font ha reconegut que aquesta és una "obra complexa", que requereix una feina "de cirurgià" per preservar el màxim els valors paisatgístics i ambientals de la zona. Però també ha recordat que és una obra estratègica pel territori que millorarà la comunicació entre Osona, la Garrotxa, Girona, l'Empordà i França. Finalment, ha emplaçat els ajuntaments a treballar conjuntament amb els tècnics per ser capaços de consensuar un traçat i tenir una proposta a finals d'any.

Els alcaldes no s'han pronunciat sobre aquest termini però sí que han expressat la necessitat de desencallar l'obra de forma definitiva. "Volem deixar de parlar de papers per poder preocupar-nos del finançament", ha dit l'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas.