El ‘no’ a la prolongació de l’autopista C-32 s’imposa

Un total de 3.660 persones han votat en la consulta celebrada a Blanes

El ‘no’ a la prolongació de l’autopista C-32 s’ha imposat en la consulta popular que s’ha portat a terme aquest diumenge tant a Blanes com a Lloret de Mar (Selva). Un total de 3.660 persones han participat en aquest referèndum no vinculant, una petita part dels aproximadament 66.000 majors de 16 anys que es calcula que podien fer-ho. No obstant això, des de la Plataforma Aturem la C-32, impulsors i organitzadors de la consulta a Lloret de Mar, qualifiquen les xifres de “èxit aclaparador” i “lliçó de democràcia’. En concret, a Lloret s’han recopilat 1.269 vots, un 86% en contra d'aquest projecte.

Pel que fa a Blanes, només ha votat un 7,28% del cens (2.391 persones), un 71,35% d'ells en contra de l’ampliació d’aquesta autopista que travessaria paratges com Sant Pere del Bosc o Les Alegries. Amb les dades a la mà, des de la plataforma ecologista, demanen al Govern i al Departament de Territori que escoltin l’opinió dels veïns i, tal i com van prometre, aturin el projecte. Pel que fa a Blanes, l’alcalde, Miquel Lupiáñez, ha evitat posicionar-se i ha explicat que l’executiva de cada formació municipal analitzaran les dades durant aquesta propera setmana, debatran els resultats a la comissió de seguiment del procés participatiu i portaran les seves conclusions al ple del proper 28 d’abril. La consulta s’ha fet de forma conjunta, amb la mateixa pregunta i paperetes als dos municipis.

El referèndum ha arrencat a les deu del matí fins a les vuit del vespre els veïns han pogut votar en alguna de les dotze taules que s’havien habilitat. La jornada s’ha portat a terme sense incidències. En total, hi ha participat 3.660 persones, un 76,31% d’elles (2.793 vots) s’han posicionat en contra de la prolongació de l’autopista C-32, un 23,9% (849 vots) a favor del projecte, nou persones han votat en blanc i s’han registrat nou vots nuls.

Dividit per poblacions, Blanes ha estat la que ha tingut més participació amb un total de 2.391 vots. Un 71,35% dels participants (1.706) s’han mostrat en contra del projecte mentre que 671 persones, un 28.06%, hi ha votat a favor. S’han registrat vuit vots en blanc i sis nuls. Cal tenir en compte que només ha participat en aquest referèndum no vinculant un 7,28% de les 32.825 persones, majors de 16 anys, que podien fer-ho. Les taules situades dins de l’Ajuntament de Blanes han estat les que han rebut més paperetes, gairebé el doble o el triple de la resta de meses repartides pel municipi. A les vuit en punt, els tècnics municipals del consistori, han obert les urnes i han començat a comptar les butlletes.

Pel que fa a Lloret de Mar s’han recopilat 1.269 vots, un 3,79% del total de persones (33.418) que podien votar, segons els càlculs que ha fet la mateixa Plataforma Aturem la C-32. I és que l’Ajuntament de Lloret de Mar no ha cedit el padró ni el cens als organitzadors de la consulta, els quals han hagut de fer els càlculs de forma orientativa guiant-se per l’Idescat i altres fonts. Del total, un 86% (1.087 vots) han estat en contra de l’ampliació mentre que 178 veïns d’aquesta localitat veuen amb bons ulls el projecte impulsat pel Departament de Territori i que compta amb el suport dels equips de govern municipals de Palafolls, Tossa de Mar, Tordera, Blanes i Lloret de Mar.

A grans trets, es podria parlar que només un 5,52% del total de la població que podia votar als dos pobles, ha exercit el seu dret. Es tracta de dades orientatives, basades en les xifres amb les quals han treballat l’Ajuntament de Blanes i la Plataforma Aturem la C-32.

A l’hora de les valoracions dels resultats, hi ha hagut un gran contrast. Mentre que des de Blanes assenyalaven l’èxit de la jornada, tractant-se de la primera consulta d’aquestes característiques que feien, des de la plataforma ecologista que aglutina 17 entitats del territori, s’han mostrat exultants. “És un èxit aclaparador i una lliçó de democràcia per al govern de Lloret de Mar”, ha assenyalat un dels portaveus de la plataforma, Jordi Palaudelmàs.

En aquest sentit, l’entitat ha reclamat al Govern i al Departament de Territori i Sostenibilitat que, tal i com va prometre l’exconseller Santi Vila, escoltin “la veu del poble” i aturin definitivament el projecte d’ampliació de l’autopista. “Vam dir que acceptaríem allò que la gent digués i s’ha mostrat clamorosament que els veïns no volen la prolongació”, ha comentat Palaudelmás. Al mateix temps, han posat en relleu la xifra de vots que han aconseguit. “Una entitat sense ànim de lucre ni mitjans ha aconseguit més vots que els que van rebre la gran majoria de partits en les darreres eleccions municipals a la vila”, han reivindicat. I això que, segons han explicat, un centenar de persones no han pogut votar perquè no disposaven del DNI, el NIE, el volant d’empadronament o el passaport en regla.

Pel que fa a l’alcalde de Lloret de Mar, Jaume Dulsat, no ha estat possible localitzar-lo aquesta nit per saber el seu posicionament després de sortir a la llum els resultats del referèndum. L’únic partit polític que ràpidament ha volgut valorar-ho han estat el grup municipal d’ICV que, en la línia que apuntava la plataforma, han reclamat al Govern i a l’Ajuntament de Lloret de Mar que facin marxa endarrere i aparquin l’ampliació.

L’equip de govern de Blanes evita posicionar-se

L’altra cara de la moneda ha estat Blanes. El seu alcalde, Miquel Lupiáñez, ha evitat entrar a valorar profundament els resultats i s’ha limitat a felicitar els veïns i assenyalar que durant aquesta propera setmana les executives de cada partit municipal analitzaran els resultats, ho debatran a la comissió de seguiment del procés participatiu – on hi ha representants dels partits polítics municipals, la Plataforma Aturem la C-32 i tècnics de Participació Ciutadana- i portaran les conclusions al proper ple del 28 d’abril.

No obstant això, el batlle sí que ha admès que esperava que hi hagués menys participació. A l’hora de pronunciar-se sobre si els resultats de la consulta podrien modificar el posicionament del consistori respecte el projecte, l’únic que s’ha desmarcat de la línia ha estat el regidor de Participació, Albert Sanz (ERC) que ha assenyala li agradaria que “fos vinculant”.

Ara, el ple municipal haurà de decidir si adopta o no aquestes recomanacions, així com si considera que se n’han d’implementar d’altres proposades pel grup motor de la consulta. Abans de la sessió plenària del 28 d’abril, excepte si es convoca un ple extraordinari, el grup motor del procés participatiu exposarà en un acte públic els aspectes més rellevants de la consulta.

Una consulta polèmica

La consulta d’aquest diumenge és una reclamació que feia temps que demanaven les entitats de les dues viles. En el cas de Blanes ha estat impulsada pel consultori mentre que a Lloret de Mar s'ha fet a través d'entitats -amb la Plataforma Aturem la C-32 al capdavant- després que l’ajuntament fes marxa enrere tot i aprovar-ho per ple i decidís amb una moció no convocar-la.

Des del primer moment, el projecte d’ampliació de la C-32 ha tingut detractors –ecologistes, veïns de les dues localitats i diverses formacions polítiques com ara ICV- que alertaven de la destrucció d'espais naturals i apostaven per reforçar les vies ja existents. I entre els defensors, s'inclouen les Cambres de Comerç i els gremis empresarials que consideren que és una obra indispensable per descongestionar la circulació a les carreters especialment a l'estiu, guanyar en seguretat viària i millorar l'economia.

El Departament de Territori i Sostenibilitat, amb l’aprovació dels dos consistoris selvatans i també els de Tossa de Mar i Tordera, ja van donar el vistiplau a aquest projecte tot i que, en un principi, el conseller del Departament en aquell moment, Santi Vila, va assegurar que no ho tiraria endavant fins que es sabés l’opinió de la ciutadania. Un compromís que ara els ecologistes li reclamen. D’altra banda, l'actual titular de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va declarar fa uns dies que restaven a l'espera de conèixer l'opinió del territori per acabar de resoldre les al·legacions i donar l'impuls final al projecte.

El projecte, que connectarà Tordera amb Lloret de Mar, suposa una inversió de més de 77,6 milions d’euros que anirà a càrrec de l’empresa Abertis. Es vol construir un tram de 6,5 quilòmetres i la carretera prevista tindrà dos carrils i s’hi podrà circular a 100 quilòmetres per hora. Segons les dades aportades per l’Ajuntament de Blanes el projecte afectaria unes 40 hectàrees de pineda i 4 hectàrees més de suredes. També s’ha projectat un ramal de l’autopista fins a Cala Canyelles. Abertis finançarà la construcció i si l’increment de trànsit generat fins l’any 2021 no compensa la inversió, hi ha dues opcions sobre la taula: d’una banda rebre ajudes per part dels pressuposts de la Generalitat o un allargament de la concessió dels peatges d’altres trams de l’autopista C-32.