El 15è Black Music Festival baixa el teló amb un 80% d’ocupació mitjana

L'objectiu per l'any vinent és atraure més públic jove

La pluja ha deslluït el concert final d’aquesta 15a edició del Black Music Festival. Tot i el mal temps, desenes de persones s’han reunit aquest diumenge al Parc del Migdia de Girona per gaudir d’un pícnic musical de la mà de A Contrablues, en Roger Canals i la Black Music Big Band.

El concert conjunt ha començat amb una hora de retràs però els assistents, carregats amb abrics i el seu dinar, no han dubtat en esperar fins que l’organització ha pogut posar en marxa l’espectacle. El mateix director del festival, Pau Marquès, s’ha encarregat de repartir bosses de patates per fer l’espera més amena.

En total, aquesta 15 edició ha comptat amb una trentena de concerts repartits en 15 espais de set localitats diferents com Girona, Cervià de Ter, Barcelona o La Bisbal d’Empordà. L’únic espectacle que s’ha hagut d’anul·lar va ser el de Caravan Palace, amb entrades exhaurides, que havien d’actuar a Perpinyà el passat 12 de març però que es va haver de suspendre per una crisi de migranya de la cantant. S’ha aplaçat fins el proper 14 d’abril.

80% d’ocupació mitjana

A l’espera de les xifres definitives, Marquès ha avançat aquest diumenge que el festival havia registrat un 80% d’ocupació mitjana i que, a grans trets, s’havien superat els 7.000 assistents. Una xifra inferior a la de l’any passat quan es van assolir els 18.000 espectadors. “Estem contents, és difícil calcular el nombre de gent que participa en actes a l’aire lliure però està clar que hi haurà una diferència perquè l’any passat vam tenir durant dos dies un espai fixe i gratuït a la plaça Independència”, ha explicat el director.

No obstant això, Marquès fa un “balanç positiu” de la 15a edició que ha comptat amb grans estrenes i plens complets com en el cas del concert del cap de cartell The Stanley Clarke Band o el concert tribut a Amy Winehouse d’aquest dissabte de la mà del corista de la difunta cantant, Zalon Thompson. El certamen de música negra ha combinat artistes internacionals amb onze grups o solistes catalans i espanyols i deu més d'àmbit gironí.

Una mescla de valors emergents amb grans figures d’aquest món musical. De cara a les properes edicions tenen clar que volen ampliar el ventall d’estils i gèneres musicals relacionats amb la música negre. És a dir, obrir portes i programar concerts de rumba, hip hop, reggae o ritmes llatins. També volen arribar a més municipis i, sobretot, atreure més públic jove. “Programarem amb aquesta idea al cap perquè ens hem adonat que als joves els costa una mica aquests estils musicals”, ha comentat Marquès.

Pel que fa al públic, el director ha comentat que han notat un interès dels veïns del sud de França i han registrat espectadors d’arreu de les comarques catalanes. “Més enllà de les xifres, el que té sentit per nosaltres és el pòsit musical que hem deixat a les poblacions i al territori, la satisfacció del públic i, per mi, això és el més important”, ha subratllat Marquès.

En aquest sentit i fent broma, el director ha explicat que es posava “una nota bona però baixa” per aquesta edició, el primer any que està al capdavant del festival. “M’agrada pensar que sempre es pot millorar en tot, no significa que el que hem fet sigui dolent sinó que sempre es pot avançar”, ha resumit. Marquès ha comentat que esperen que la Black Music Big Band, creada per a l’ocasió amb membres d’entre 15 i 35 anys i que ha debutat aquest diumenge, pugui acompanyar algun artista destacat la propera edició.

A part, també els agradaria que la coproducció de Zalon amb The Gramophone Allstars pugui fer una gira per Catalunya i Espanya. “Zalon és una persona encantadora, es va aprendre el nom de tots els membres del grup”, ha comentat Marquès.

Enguany, el festival ha disposat d’un pressupost de 160.000 euros, similar al de l’any passat. A part dels concerts, també s’han programat activitats paral·leles com un curs per aprendre a fer fotografies que ha engrescat un nombrós públic, exposicions d’instantànies, les Sessions LP; un cicle d’audicions comentades d’àlbums clàssics del rock i la música popular o un taller perquè els més menuts poguessin provar com sonen diversos instruments. Activitats que de cara als propers anys també volen ampliar.