Cinc centres gironins han participat en la competició de programació HP CodeWars

L'esdeveniment busca promoure l’interès per la ciència, la innovació i la tecnologia entre els joves

Les instal·lacions del Centre Internacional d’HP Barcelona, a Sant Cugat del Vallès, han acollit aquest matí la competició de programació i creació de codi HP CodeWars, dirigida a estudiants de secundària i cicles formatius de grau mitjà.

315 estudiants procedents de 55 centres educatius de tot Catalunya i acompanyats per 70 professors han protagonitzat aquesta cita festiva que té com a objectiu despertar l’interès per la ciència, la innovació i la tecnologia, potenciant aquestes disciplines des de ben joves.

De les comarques gironines hi han participat 21 alumnes de 5 centres: l’Institut Jaume Vicens Vives de Girona, l’Institut Frederic Martí i Carreras de Palafrugell, l’Institut Vidreres, i l’Institut Abat Oliba i l’escola Vedruna, ambdós de Ripoll

Davant l’escassetat de professionals a les àrees anomenades STEM (per les sigles en anglès de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) HP duu a terme diversos projectes per fomentar l’interès, la curiositat i la passió per les carreres tècniques, així com per augmentar el nombre de noies que es decanten per aquestes disciplines. En aquesta segona edició de l’HP CodeWars a Barcelona, el 16% del total de participants han estat noies.

El conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Jordi Baiget, ha donat el tret de sortida a la competició a les 11h del matí. L’han acompanyat l’alcaldessa de Sant Cugat, Mercè Conesa, i la degana de la Facultat d’Informàtica de Barcelona, Núria Castell.

Els nois i noies que han participat avui tenen entre 14 i 18 anys i cursen entre 3r d’ESO i 2n de Batxillerat o Cicles Formatius de grau mitjà a escoles i instituts tant públics com privats. En aquesta edició s’ha assolit el repte d’augmentar la representació territorial respecte l’any anterior, amb equips procedents de les quatre províncies catalanes, i també s’ha incrementat el nombre de centres en un 12%.

Organitzats en 105 equips de tres estudiants cadascun, s’han enfrontat a una sèrie de reptes de programació durant tres hores, després d’haver-se preparat durant mesos a les seves respectives escoles i instituts.

Durant la jornada també s’ha realitzat una connexió amb els Estats Units per parlar amb l’equip de l’escola Aula de Barcelona que va guanyar l’any passat. Com a part del premi, els tres membres de l’equip i el seu professor estaven avui a Houston per participar a la CodeWars més veterana i emblemàtica.

La competició HP CodeWars es va celebrar per primera vegada a Houston fa 18 anys i avui és un referent entre els cercles educatius dels Estats Units. Des de fa dos anys també es desenvolupa de forma simultània a altres ciutats del món on HP hi té centres d’R+D, com Barcelona.

Dèficit de professionals amb perfil tècnic

La Comissió Europea ha posat sobre la taula la necessitat de promoure entre els joves les vocacions cientificotècniques i les competències STEM. Els seus informes alerten que és clau formar ciutadans capaços de participar activament en la societat del futur i al mateix temps assegurar la competitivitat i el creixement de la nostra economia.

Actualment hi ha un dèficit de 700.000 professionals STEM a la Unió Europea, dels quals 40.000 corresponen a Espanya. Aquesta situació podria convertir-se en crònica ja que, sempre segons la Comissió Europea, al 2025 la demanda d’aquests professionals serà un 13% més gran respecte al 2015, mentre que la mitjana global de professions només augmentarà un 3% la demanda de professionals.

Per contra, el volum d’estudiants que cursen carreres STEM està experimentant un descens continuat a Europa i als EUA. Segons l’últim informe “Datos y Cifras” del Ministeri d’Educació, a Espanya la branca Enginyeria i Arquitectura i la branca Ciències han perdut un 24,6% i un 25% dels alumnes, respectivament, en els últims 10 anys. La situació de les dones és especialment preocupant ja que només representen el 14,3% del conjunt d’estudiants STEM a Espanya, segons dades d’Eurostat.

Els guanyadors

Un equip de l’Aula Escola Europea, de Barcelona, ha aconseguit la puntuació més alta en el conjunt de reptes i s’ha alçat com a guanyador. Els tres membres de l’equip viatjaran l’any que ve amb el seu professor a Houston, Texas, per participar a l’edició nord-americana d’aquesta competició.

Un dels equips procedents de l’Institut Badalona VII, de Badalona, i un equip de l’Institut Vilatzara, de Vilassar de Mar, s’han proclamat segon i tercer classificat, respectivament, i han rebut productes tecnològics HP d’última generació.

A més, els tres equips guanyadors s’enduen la classificació automàtica per a la Final de l’Olimpíada Informàtica Espanyola de Programació que organitza la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB).

La iniciativa impulsada per HP també ha estat possible gràcies a la col·laboració d’Intel, 023 Content & Media, ISS, la Facultat d’Informàtica de Barcelona, Print Zone i K-Lagan.