L'any 1876 es van localitzar les restes d'aquesta vil·la a la masia de Can Pau Birol (situada a la zona que avui dia ocupa el col·legi Bell-lloc del Pla). Allà, els arqueòlegs van descobrir-hi tres dels mosaics que ornaven els terres de la luxosa casa romana: el del circ, on hi apareixen escenes de curses (i que s'exposa al Museu d'Història de Girona), l'emblema de Bel·lerofont amb la Quimera (que s'exposa al MAC-Barcelona) i el de Paris i Afrodita (que es podia veure al MAC-Girona).
Tots aquest mosaics es caracteritzen per ser policroms i de tessel·les lleugerament petites i es van restaurar fa anys. El de Paris i Afrodita, que fa més de 40 anys que s'exposava, consta d'una sanefa geomètrica de cercles i franges de peces de colors diversos, i junt a l'emblema o quadre central figuratiu, dóna forma a l'angle superior esquerre. Es creu que la parella de figures representades a l'emblema podria tractar-se de Paris i Afrodita (o bé de Teseu i Ariadna, segons quina en sigui la interpretació).
El mosaic, que té unes mides màximes de 3,15 x 2,40 metres, s'ha estat restaurant durant onze mesos a Valldoreix. Va arribar al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya dividit en quatre quadrants: tres amb decoració de sanefes i un amb l'emblema figuratiu. El seu estat de conservació era dolent: tot i que no hi havia despreniment de tessel·les, ja que estava compactat pel suport de ciment i la malla de ferro del revers, l'anvers estava molt enfosquit i brut, de manera que gairebé no es podia apreciar la rica gamma de colors del mosaic.

Intervenció de conservació i restauració
La restauració del mosaic s'ha s'ha fet en dues parts: a la primera, es va eliminar el suport de morter i la malla. Es va engassar prèviament el mosaic per subjectar i mantenir les tessel·les al seu lloc, i amb eines tallants, elèctriques i manuals, i per capes, es va arribar fins a la base de les tessel·les. Aquesta operació es va fer en els quatre quadrants.
A la segona part, un cop alliberat el mosaic del suport, aquest es va preparar per posar-hi dues capes diferents de morter de calç i enmig una malla de fibra de vidre. Un cop fet això, el pes va minvar ostensiblement, i el mosaic es va fer més manipulable. El nou morter es va deixar assecar el temps necessari per al seu enduriment, i el procediment va continuar amb la neteja de les tessel·les per medis químics, així com de forma mecànica i manual.
Finalment, per al muntatge, es van col·locar els quadrants a sobre d'un plafó rígid de fibra de vidre, resina epoxídica i alumini intern, per donar-li rigidesa. Es van rejuntar les tessel·les i es va fer un acabat estètic final amb morter de calç i àrids, per tapar el suport restant, donar rectitud a la forma i facilitar la seva exposició al museu.
Ara, el mosaic de Paris i Afrodita es tornarà a exposar de forma permanent al MAC-Girona. Durant un temps, però, es podrà veure al costat dels altres dos que van quedar al descobert amb la troballa de les restes de l'antiga vil·la romana.
I és que el monestir de Sant Pere de Galligants acollirà una exposició commemorativa de la descoberta, que es farà del 8 d'abril a l'Onze de Setembre. La mostra recrearà la vil·la romana a escala real i exposarà el conjunt dels tres mosaics conservats.