Polítics i empresaris carreguen contra Foment per deixar empantanegada la N-II entre Medinyà i Orriols

L'obra representava una inversió de gairebé 20 milions d'euros

Plou sobre mullat a les obres de la futura A-2 a les comarques gironines. El desdoblament de la N-II per convertir-la en autovia ja fa temps que està aturat al sud de la demarcació, entre Caldes de Malavella i Maçanet de la Selva (Selva). De moment, només hi ha una declaració d'intencions per desencallar aquests trams, als quals ara se n'hi ha de sumar un altre. I és que, ahir, el Ministeri de Foment va tornar a vessar una gerra d'aigua freda en anunciar que rescindia el contracte de l'obra de la futura A-2 entre Medinyà i Orriols. Els treballs, que tenien un pressupost de 19,4 milions d'euros van començar a principis d'any i es preveien acabar en un termini de vint mesos.

La decisió estatal suposa deixar empantanegat un altre tram de la futura A-2 a la demarcació. En concret, prop de tres quilòmetres a cavall del Gironès i l'Alt Empordà, i on ha de connectar la futura circumval·lació de Girona (que unirà l'AP-7 i l'A-2 amb quatre carrils per banda). Ahir al migdia, només calia fer un tros de carretera per adonar-se del paisatge que hi quedarà a partir d'ara. Moviments de terres a mig fer, estructures de ponts inacabades i senyals que indiquen la presència d'obres a banda i banda. De màquines treballant, però, ja no n'hi ha.

La decisió de Foment toca de ple els municipis de Vilademuls (Pla de l'Estany) i Viladasens (Gironès), compresos a l'àrea on els treballs s'han aturat. Precisament, aquest mateix matí, els dos pobles –que sumen 1.000 habitants- han presentat més de 600 signatures de ciutadans per protestar contra les molèsties que els ocasionava l'obra.

I és, a l'hora de pintar amb groc els trams de la calçada, els operaris han suprimit línies discontínues dels trencats, 'fet que suposa que a vegades, per fer un gir, s'ha de fer una volta quilomètrica', critica l'alcaldessa de Vilademuls, Dolors Rovirola. Tant ella com l'alcalde de Viladasens, Alfons Soler, s'han assabentat de l'aturada dels treballs quan han anat a presentar les signatures davant la delegació de Foment a Girona.

Això ha fet que el seu enuig s'incrementés. 'Estem indignadíssims, la paralització suposa allargar-nos l'agonia', ha critica Rovirola. ''Està tot empantanegat, amb ponts a mig construir, i amb el perill que en alguns llocs els talussos que s'han mogut puguin cedir', ha afegit Soler.

Per això, ara més que mai, els alcaldes reclamen solucions. 'Si s'aturen les obres, encara s'allargaran més els problemes amb els encreuaments; si en una setmana no es fa res, potser serem nosaltres mateixos qui anirem a pintar les línies discontínues que calgui', ha criticat Alfons Soler.

Decisió unilateral

Les crítiques polítiques, però, no s'acaben aquí. El delegat del Govern, Jordi Martinoy, també ha carregat contra el Ministeri de Foment, a qui ha acusat de prendre la decisió de manera unilateral, sense tenir en compte la Generalitat. 'Anunciar que s'atura l'obra entre Medinyà i Orriols sense coordinació amb les altres administracions és fer una gestió ineficient dels recursos; les formes no han estat les correctes', ha afirmat Martinoy.

El delegat del Govern també recordat que el desdoblament de la N-II és 'vital' per a la demarcació, i ha criticat que les comarques gironines siguin les que han patit més greuges. 'Caldria ponderar els territoris que tenen un dèficit d'inversió històric per part de l'Estat abans de revisar les inversions', ha dit Jordi Martinoy.

Per part de CiU, el diputat Jordi Xuclà també ha fet sentir el seu enuig perquè l'Estat ha deixat aquest tram a mitges. 'Quina manera de maltractar les comarques gironines, és una aberració', ha afirmat Xuclà amb contundència. I ha afegit: 'Només des de la ignorància i el desconeixement o la mala fe es pot aturar una obra ja començada, petita però peça clau en el desdoblament'.

A més, el diputat convergent també ha criticat que, amb la decisió, el Ministeri de Foment s'està 'especialitzant en convertir trams de la N-II en obres abandonades com un paisatge després de la guerra dels Balcans'. En aquest punt, ha criticat: 'Caldes-Maçanet abandonat i amb molta inseguretat en la circulació, i ara Medinyà-Orriols amb un gran impacte mediambiental i amb les obres suspeses'.

Una vegada més

I al costat dels polítics, l'empresariat de les comarques gironines també s'oposa frontalment a la rescissió amb la constructora. El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, sosté que la reducció de la despesa en cap cas pot passar per aturar un nou tram de la futura A-2. 'Hi ha altres maneres de rebaixar costos; en moments de crisi econòmica no és hora de prescindir d'inversions que serveixen per reactivar l'economia', ha dit el president.

A més, des de l'empresariat gironí també lamenta que es posposi la millora d'una infraestructura (la futura A-2) que és la única alternativa a l'autopista AP-7 per al transport de mercaderies. 'Si les empreses estalvien costos en comunicacions seran més rendibles; per tant, no crec que sigui de rebut que ens ho facin pagar a nosaltres', ha afirmat Domènec Espadalé.

El president de la Cambra de Comerç també assegura que, ara, no hi ha cap excusa que valgui. 'Aquesta és la única obra en carreteres que l'Estat fa a Girona, no ens poden dir que la inversió és per al TGV perquè aquí serà el darrer lloc on arribarà', indica. I conclou: 'Si seguim així, arribarem al segle vinent i estarem igual, si no fem alguna cosa des del territori això serà etern'.

Pagans ho qualifica d'irresponsabilitat

'El ministre ens ha donat una gran mala notícia', ha lamentat l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans (PSC), que considera que és un tracte injust cap a les comarques gironines decidir rescindir el contracte del desdoblament de la N-II en aquest tram. 'Caldrà demanar responsabilitats al ministre i demanar-li que es replantegi la decisió', ha afirmat l'alcaldessa que creu que tant la Generalitat com els alcaldes de la demarcació 'faran pinya' per fer sentir les seves reivindicacions a Madrid.

Anna Pagans ha criticat que el desdoblament de la N-II sigui una obra que 'l'ha promès tothom però ningú l'acaba fent' i ha recordat que es tracta d'una infraestructura molt necessària per a les comarques gironines, on l'alternativa és l'autopista de pagament que, en aquests moment, està 'saturada'.

'El que no podem tolerar és que ara que estava en obres, es pari i es rescindeixi el contracte', ha criticat Pagans. 'És una notícia que el nostre territori no es mereixia', ha conclòs Pagans.

Girona, amb més sort

Davant l'anunci de rescissions de contractes, l'alcaldessa creu que és important que el pont sobre el Ter no hagi quedat afectat. 'Pot tenir alguna reprogramació', ha exposat Pagans que ho considera 'comprensible' en moments de retallada pressupostària.