El jutjat mercantil de Girona declara TP Ferro en concurs de creditors

La concessionària del túnel del Pertús no va poder refinançar el seu deute de més de 400 MEUR

El jutjat mercantil número 1 de Girona ha declarat en concurs de creditors TP Ferro, la concessionària del túnel del Pertús formada al 50% per l'espanyola ACS i la francesa Eiffage. La concessionària va fer la petició al jutjat el passat mes de juliol en no poder refinançar el seu deute bancari de més de 400 milions d'euros. En la seva interlocutòria de l'1 de setembre, el jutge ordena la mesura en constatar "la situació d'insolvència de l'empresa".

TP Ferro tindrà un marge de dos mesos per presentar un informe sobre la situació de la companyia. Com va assegurar en el seu moment, TP Ferro garanteix que, mentre duri el procés concursal, els TAV i trens de mercaderies continuaran circulant normalment.

A partir de la signatura del magistrat, tal i com s'assegura en la interlocutòria del dia 1 de setembre sobre la de Declaració de Concurs Voluntari Ordinari de TP Ferro, l'administrador concursal, el bufet d'advocats Arraut i Sala Reixachs, ara té dos mesos per presentar l'informe provisional sobre la situació real de l'empresa. Per tot això, el jutge autoritza els administradors concursals que puguin accedir a les instal·lacions de l'empresa, revisar els seus llibres i comptabilitat així com emportar-se tots els documents o informació que consideri necessària per poder fer els informes.

Amb TP Ferro oficialment en concurs de creditors, ara serà el jutge encarregat del cas qui haurà de determinar si les empreses han de rebre algun tipus de compensació. I és que els creditors (és a dir, els bancs) podrien reclamar responsabilitats patrimonials a l'Administració. És a dir, que l'Estat hagués d'assumir la gestió del tram transfronterer del TAV i, a més, fer-se càrrec del forat comptable que arrossega TP Ferro que és de més de 400 milions d'euros.

La concessionària del túnel del Pertús està formada a parts iguals per la francesa Eiffage i l'espanyola ACS/Dragados. Precisament, qui ostenta la presidència del grup és Florentino Pérez, a qui l'Estat ja va compensar amb 1.350 MEUR pel tancament de la planta de gas Castor (després que li anul·lessin l'explotació del magatzem marí davant la impossibilitat que no comportés risc sísmic).

En cas que l'Estat hagués de menjar-se el deute de TP Ferro, però, aquí la situació diferiria de la que es va viure amb el Castor. D'entrada, perquè la concessió no només la va fer l'executiu espanyol, sinó també el francès. I segon, perquè a diferència del Castor, aquí no s'heretaria un magatzem tancat, sinó una via ferroviària en servei.

1.100 MEUR d'inversió

El tram transfronterer del TAV ja va néixer amb mal peu. TP Ferro en va obtenir la concessió el 2003 i les obres, que van començar poc després, es van acabar dins de termini. El febrer del 2009, els 44,4 quilòmetres de línia entre Llers (Alt Empordà) i Perpinyà estaven estesos, incloent el túnel del Pertús que creua els Pirineus (de 8,3 quilòmetres). Els treballs van costar 1.100 MEUR.

Tot i això, com que l'Estat anava tard, va caldre construir un tercer rail entre Girona i Figueres perquè TP Ferro pogués començar a rendibilitzar la inversió. Per a l'estesa d'aquesta connexió provisional, que va entrar en servei al desembre del 2010, el Ministeri de Foment va desembutxacar 94 MEUR. La línia pròpiament del TAV, que enllaçava amb el tram transfronterer, no va acabar-se fins al gener del 2013.

Arran d'aquest retard, l'Estat ja va haver d'indemnitzar la concessionària TP Ferro pels incompliments. L'executiu espanyol va pagar una indemnització milionària (de més de 100 MEUR) i també va allargar la concessió inicial atorgada a TP Ferro dels 50 als 53 anys. A tot això, també s'hi ha de sumar que TP Ferro ja ha dut fins a dues vegades l'executiu estatal davant del tribunal d'arbitratge per desavinences amb la concessió.

publicitat