S'inicien els Camps Locals Transformem del Dear Project a Sant Hilari Sacalm

Els camps locals es duran a terme en dues fases

La capital de les Guilleries acollirà, novament, la segona edició dels camps locals Transformem del Dear Project, unes estades que comptaran amb un total de 120 alumnes i professors entorn de dotze reptes connectats amb el gènere, l’educació i el desenvolupament.


Els camps locals són experiències en un entorn fora del centre educatiu per investigar estratègies d'aprenentatge cooperatiu amb relació a continguts i valors per una ciutadania conscient, autònoma i crítica. La responsable del projecte del Consell Comarcal de la Selva, Lorena Soria, ha explicat que “els objectius claus de les estades són, d’una banda, entendre el concepte de gènere i la seva relació amb la vida de cada individu i amb altres aspectes de la vida social, i, d’altra banda, compartir una proposta educativa centrada en el gènere i el desenvolupament basada en el treball cooperatiu i l'aprenentatge competencial”.


Així, els alumnes donaran resposta al repte d'unir gènere i educació des de l'entorn adolescent. Cada grup d'alumnes s’endurà un vídeo del seu procés d'exposició i debat amb els adults participants, un document on s'explica el procés i els materials confeccionats de cada proposta de repte. El desafiament de tots els participants (alumnes, professors, convidats i organitzadors) és arribar a portar a l’acció alguna o totes d’aquestes propostes, si no totes.

Serà un esdeveniment emocionant enfocat en el gènere i l’educació per tal de desenvolupar habilitats per al pensament crític i l'acció creativa en relació a aquest tema.

El DEAR Project

Aquesta és una iniciativa europea que es desenvolupa a la comarca de la Selva de manera compartida amb la regió de Neath Port Talbot, a Gal•les (Regne Unit), i de Gulbene (Letònia). Es tracta d'un projecte impulsat en el territori pel Consell Comarcal de la Selva amb l'objectiu de desenvolupar comunitats de confiança per a l'aprenentatge global una feina col•laborativa amb professors i estudiants de secundària de la comarca que pretén augmentar la consciència en l'educació per al desenvolupament (EpD).


El DEAR Project va començar el 2013 i acabarà el 2016. Seran tres anys d'investigació i acció després de constatar que cal prestar més atenció al desenvolupament professional dels docents si volem que l’educació dels joves repercuteixi en el seu desenvolupament com a ciutadans del món.


La competència per a l’aprenentatge global permet arribar a l’acció a partir de la gestió pròpia del fet de sentir, saber i pensar, i en el projecte s’ha connectat amb els Objectius de Desenvolupament del Mil•lenni, especialment els relacionats amb pobresa, gènere, educació, sostenibilitat i aliança global.


En el seu tercer any el projecte s’ha obert a tots els centres de la comarca i a tot el professorat interessat. D'inici, els centres que estan liderant el projecte a la comarca són quatre: l'institut de Santa Coloma de Farners; l'institut Serrallarga, de Blanes, el Vescomtat de Cabrera, d'Hostalric, i l'institut de Vidreres. La quarantena de professors que formem part del grup estable segueixen un pla de treball que inclou formació, disseny i execució d'estratègies en els centres i per als centres, i la investigació per incloure o millorar l'educació per al desenvolupament en els projectes dels mateixos instituts.


Són especialment protagonistes els alumnes de 3r i 4t d'ESO. És en aquest tram d'edat que es posen en marxa les activitats dissenyades. El projecte es relaciona amb professionals diversos del món de l'art, de l'educació formal i informal, de sectors econòmics del territori, i amb pares i mares que tenen ganes de participar en la feina per a l'aprenentatge global.

 


Què és educació per al desenvolupament?

Totes les escoles i les organitzacions han de poder desenvolupar una cultura compartida per viure de manera sostenible i aprofundir en el coneixement de diferents cultures en l’àmbit local i en l’àmbit mundial. Els joves necessiten comprendre i experimentar com es converteixen en ciutadans del món, i preparar-se per als reptes i les oportunitats de la vida.


La idea clau des del punt de vista pedagògic és educar per al desenvolupament. Aquesta idea comporta que es tracti l'alumnat a partir de la co-responsabilitat, des del foment de la seva autonomia, amb optimisme i confiança.

La base metodològica de les activitat d'aprenentatge té tres grans pilars: el pensament crític, l'acció creativa i l'aprenentatge competencial.