Televisió de Girona defensa el model de proximitat al Fòrum de la Comunicació

El seu director, Àlex Martí, s'ha mostrat partidari del format multiplataforma

Els directors de BTV, Esplugues Televisió, Televisió de Girona, Lleida TV i TAC12 Tarragona han participat aquest dijous en una nova sessió del Fòrum de la Comunicació sota el títol 'La TV local: el valor de la proximitat', organitzada pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC). Les televisions locals han reivindicat la seva vigència apostant per la informació de proximitat i la tecnologia multiplataforma, que els ha permès adaptar-se a la nova realitat posant en el centre de gravetat la informació i no el canal de distribució.

Roger Loppacher, president del CAC, ha defensat que la televisió local té un "futur esperançador" i que els espectadors tenen necessitat d'informació pròxima. Les televisions locals que han participat en el fòrum del CAC, han compartit la necessitat d'aquests mitjans de vocació de servei públic, la identificació del i per al territori, la proximitat, l'aprofitament dels recursos de manera compartida -on s'ha reivindicat el "decisiu" paper de la XAL-, la necessitat d'esdevenir multimèdia i multiplataforma i l'aposta per al finançament mixt.

Loppacher ha recordat la "realitat complexa" de Catalunya, amb 52 llicències de televisions, 11 públiques i 41 privades, que ja no són només estrictament televisions sinó "plataformes multimèdies". En aquesta línia, ha reivindicat la vigència de la televisió local perquè, malgrat la globalitat mundial, s'actua "localment". "La informació local és imprescindible avui en dia", ha reblat el president de l'ens.

Àlex Martí, director de Televisió de Girona, ha afirmat que la tecnologia "s'ha adaptat als mitjans locals" perquè tot és "més assequible" i també s'ha mostrat partidari que els mitjans locals s'adaptin al multiplataforma, un procés en el qual està immers Televisió de Girona. De la mateixa manera, ha apostat per incentivar la col·laboració entre els mitjans perquè "tots som un, però amb les peculiaritats".

El director de BTV, Sergi Vicente, ha destacat la seva voluntat "de servei públic", la necessitat d'"innovar" des de la vessant tecnològica, la participació ciutadana i l'aposta per la proximitat. "Hem d'entendre aquest ideari com un tot", ha resumit. En aquesta línia, Vicente ha afirmat que no veu BTV "només com una televisió", sinó que busca posar el centre de gravetat en la informació i el contingut i no en el canal en si.

El director de Lleida TV, Joan Cal, ha afirmat que la crisi ha permès renovar el model de televisions locals, que han ampliat nous espectadors, sent "més propers" als joves, per exemple, i ha reivindicat la vigència d'aquests mitjans. Així mateix, ha lamentat que la planificació de la TDT "no es fes de més a prop" sinó des de Madrid. Per això, ha reclamat, si és possible en el futur, adaptar la llei a una realitat plural però que no és "tan diversa com per a 52 canals".

El director d'Esplugues Televisió, Frederic Cano, ha afirmat que a l'entorn Barcelona la dificultat és el "poc sentiment de pertinença a la comarca", i que ara iniciaran un projecte en aquesta línia emprant el riu Llobregat com a nexe. Com a apostes de futur, Cano ha manifestat l'aposta pel consum de proximitat, donar veu al ciutadà i potenciar la identitat de comarca. Finalment, el director d'Esplugues Televisió ha volgut constatar el canvi de mentalitat de la televisió local gràcies a la XAL, que "ha donat dimensió nacional a la televisió local".

Finalment, Xavier Abelló, director de TAC12 Tarragona, ha reclamant usar la nomenclatura 'televisió pública' "en plural i no en singular" i ha explicat que la televisió local "és filla del desenvolupament de la TDT local a través del Plan Técnico Nacional". "Cada vegada som més de proximitat i menys locals", ha reivindicat Abelló, que aposta perquè , un cop passada la crisi, tenen un "recorregut important".