L'Aeroport de Girona podria tancar a la nit i retallar la plantilla de treballadors

UGT fa aquesta predicció després de la retallada de vols de Ryanair

La UGT tem que el descens de Ryanair a Girona faci perillar la plantilla de l'aeroport si l'equipament s'arribés a tancar durant la nit. L'aerolínia de baix cost ja ha anunciat la planificació per a la temporada d'estiu, durant la qual deixarà d'operar tretze rutes. La secretària general de la UGT a Girona, Dolors Bassa, insisteix en què cal diversificar més el número de companyies que operen des de Vilobí d'Onyar (Selva). "Ryanair és una empresa lliure que ha optat per Barcelona; allò que ens preocupa, més que el descens de rutes, és que això comportés que Girona tanqués a les nits", diu Bassa.

Si això passés, la plantilla actual perillaria. De moment, però, Aena no es planteja aplicar la mesura. Ryanair va anunciar ahir la seva planificació a l'aeroport de Girona per a la temporada d'estiu, que s'estén des del darrer cap de setmana de març fins a finals d'octubre. L'aerolínia irlandesa de baix cost deixarà d'operar tretze rutes (l'any passat eren 49) i volarà a 36 destins. La previsió de Ryanair és tancar l'any havent transportat 1,5 milions de passatgers des de Vilobí d'Onyar.

L'anunci de l'aerolínia se suma a les retallades que ve operant a l'aeroport de Girona d'ençà que va desembarcar al Prat. Per al sindicat UGT, la presència de la companyia a Vilobí d'Onyar sempre s'ha vist amb una doble lectura. "La moneda té una cara positiva i una altra negativa; per una banda és bo que hi siguin, però per l'altra també hem tingut molts conflictes per les condicions laborals dels treballadors que feien el servei de terra", ha recordat Dolors Bassa.

La secretària general de la UGT assegura que, en el fons, Ryanair és una "empresa lliure" que ha decidit optar per Barcelona. A més, també ha recordat que ara com ara, la companyia està esperant una nova flota d'avions, que no li arribarà fins al 2016 (a Girona, actualment, hi tenen base cinc aeronaus de Ryanair).

Ara bé, Bassa també s'ha mostrat preocupada perquè aquest descens pot tenir una conseqüència: que l'aeroport de Girona acabi tancant de nits. "Allò que ens preocupa, més que no pas que Ryanair hi voli menys, és que es pugui tirar endavant aquesta mesura", ha dit la secretària de la UGT. Si això passés, aleshores l'actual plantilla perillaria.

De moment, però, Aena no es planteja aplicar la mesura. La secretària general també admet que, a banda del personal del gestor aeroportuari, la reducció de vols té incidència directa sobre les empreses de l'entorn de l'equipament (com ara hotels o restaurants). "Aquí, que baixin els passatgers és un problema", ha dit Dolors Bassa.

Diversificar companyies

La secretària general de la UGT a Girona ha insistit en què cal diversificar les companyies que operen des de Vilobí d'Onyar. "Sempre hem dit que no trobàvem bé que només es donessin ajudes i subvencions a Ryanair", ha lamentat Bassa.

En relació al paper que juga la Generalitat a l'hora d'atraure aerolínies, la secretària general també ha criticat que s'optés per connectar Israel a través de Lleida-Alguaire, i no des de Girona. "Nosaltres ja vam insistir que al territori hi ha patrimoni jueu, com ara el call de Girona, i que des d'aquí també es podia anar a esquiar", ha subratllat.

Per últim, el secretari de Política Sindical de la UGT a Catalunya, Camil Ros, ha volgut posar un exemple gràfic de la situació a què es pot veure abocat l'aeroport en un futur. "Només esperem que no es tornin a organitzar quines de Nadal a l'aeroport; aquest és el risc que correm i el símbol de la decadència", ha dit.