L'Estat ha fet un pas més per desencallar la variant nord d'Olot (si més no, el tram que pertoca a Foment). El Ministeri ha tret a informació pública els estudis informatius i d'impacte ambiental del nou traçat de l'N-260 a la Garrotxa, que s'estenen des de l'enllaç de la Canya fins a la connexió amb la C-38 al Ripollès, i que inclouen el tram de variant que ha de fer l'Estat. En total, l'obra comprèn 22,17 quilòmetres de carretera i que té un pressupost estimat de 142,8 milions d'euros (MEUR).
Els treballs a la carretera, que s'han subdividit en tres trams, inclouen sis enllaços. Segons l'encàrrec que va fer Foment, la variant d'Olot serà desdoblada, però l'N-260 mantindrà un carril per sentit. La variant nord d'Olot, un projecte que han d'executar Estat i Generalitat, és una reivindicació històrica del territori. Entre d'altres, la variant és una de les peces que ha de servir d'enllaç per connectar l'A-26 (que acaba al giratori de la Canya) amb el túnel de Bracons (l'eix Vic-Olot) i permetre solucionar el coll d'ampolla amb què es troben avui dia molts vehicles, que han de creuar la ciutat per dins a l'hora d'arribar-hi.
El Ministeri de Foment va incloure la seva part de la variant dins el projecte de millora de l'N-260 entre la Garrotxa i el Ripollès, un tram de l'eix pirinenc que s'estén al llarg de 22,17 quilòmetres. Ara, el ministeri ha fet un pas més per desencallar l'obra i n'ha publicat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) els estudis informatiu i d'impacte ambiental.
Aquest tràmit, que és el previ al projecte constructiu, ja serveix però per veure a grans trets el traçat de la carretera i fins on pujarà la inversió de l'obra. En total, es preveu que la millora de l'N-260 entre la Garrotxa i el Ripollès, i la part estatal de la variant nord d'Olot, tinguin un pressupost de licitació de 142,86 MEUR.
Segons l'encàrrec que va fer Foment en el seu dia, la nova carretera tindrà un límit de velocitat de 100 quilòmetres per hora. El tram de la variant serà desdoblat, però a la resta la calçada tindrà un carril per sentit.
Dividida en tres trams
L'opció escollida per Foment divideix l'obra en tres trams. El primer comença al giratori de la Canya (allà on acaba l'A-26 des de Besalú) i arriba fins al quilòmetre 92,4 de l'actual N-260. Segons indica el Ministeri, aquí la nova carretera discorre "pel corredor natural de la Vall de Bianya" en paral·lel al traçat de l'actual.
El segon tram en què s'ha subdividit l'obra és el que entra ja al Ripollès. Comprèn des del quilòmetre 92,4 fins al 102,4 de l'N-260. Com a peça destacada, aquí és on s'hi troba l'enllaç de l'eix pirinenc amb la C-38 (la carretera de Ripoll-coll d'Ares).
Per últim, el tercer tram és ja pròpiament el que es coneix com el de variant nord d'Olot. Aquí, el que farà Foment és estendre l'A-26 fins a connectar-la amb la part de variant que ha d'executar la Generalitat, i que ha de donar continuïtat fins a Bracons.
Segons recull el Ministeri de Foment, la millora de l'eix pirinenc entre Olot i la C-38 comprèn sis enllaços: Olot Nord, Hostalnou de Bianya, la connexió amb la C-153, Capsacosta, la connexió amb la C-38 i Olot Oest.