La carretera N-260 a Alp, una de les més perilloses de Catalunya

També s'inclouen la BV-2041 entre Gavà i Begues i la C-1415a entre Terrassa i Sentmenat

L'estudi EuroRap, que analitza la perillositat de les carreteres, assenyala el tram BV-2041 entre Gavà i Begues per tercer any consecutiu com el tram amb risc de patir un accident. La segueixen el tram de la N-260 a Alp el tram de la C.1415a a Sentmenat.

En total, es calcula que un 17% de la xarxa analitzada té un risc 'molt alt' d'accidentalitat i un 15'3 un risc 'alt'.

Lleida és la demarcació amb una proporció de quilòmetres més perillosos, amb un 36'5%, mentre que Tarragona és la que en té menys, amb un 20'7. La millora de la separació de sentits o la senyalització són algunes de les actuacions que implanta el Govern per millorar encara més una situació que ja ha fet un salt qualitatiu a Catalunya.

Tot i la gran millora en infraestructures que s'ha vist reflectida en una davallada considerable del nombre d'accidents greus els últims 15 anys -amb una reducció del 57% de víctimes mortals entre el 2000 i el 2010-, un 17% dels trams analitzats per l'estudi EuroRAP encara es consideren trams amb risc 'molt alt' de patir accident, cosa que suposa poc més de 1.000 quilòmetres. Un 15% més, 900 quilòmetres més, se situen de risc 'alt'., i per tant, segons els responsables del RACC i de la Generalitat en matèria de trànsit, encara hi ha marge per córrer i millorar tenint en compte actuacions en infraestructures, conductors i vehicles.

Lleida és la demarcació amb una proporció de quilòmetres més perillosos, en total, un 36'5% dels trams analitzats es qualifiquen amb un risc 'alt' o 'molt alt', però en canvi, cap d'aquests trams encapçala la llista de més perillosos. Tampoc apareix cap carretera de Tarragona que, per contra, és la demarcació amb una proporció més petita de quilòmetres perillosos, amb només un 20'7% dels trams analitzats.

La BV-2041, al Baix Llobregat, la més perillosa

Entre els trams estudiats, tenint en compte els que hi circulen més de 5.000 vehicles diaris i registren accidents, destaca la BV-2041 entre Begues i Bagà, al Baix Llobregat, que registra quatre accidents mortals o amb ferits greus a l'any de mitjana i per tercer any consecutiu encapçala el rànquing de trams més perillosos. La N-260/N-252 entre Alp i la frontera francesa és el segon tram més perillós, i també repeteix, mentre que el tram entre Terrassa i Sentmenat de la C-1415a, ocupa el tercer lloc d'aquest rànquing.

La BP-1417 entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès, la C-16 entre Bergà i Bagà i la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona són també tres de les carreteres que ja apareixien al rànquing elaborat l'any passat, ja que són 5 els que repeteixen dins d'aquesta classificació.

Des del departament de Territori i Sostenibilitat, Xavier Flores, director general de General d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre, ha reconegut que els deu trams més perillosos han patit actuacions als últims anys i ha especificat que la BV-2041 precisament, ha estat objecte d'una millora de la senyalització de la separació de carrils i espera que els propers informes reflecteixin les millores, ja que el 2014 s'ha reduït la sinistralitat un 80%. També ha puntualitzat que en trams com el de la C-16 a Cercs s'ha apostat per separar els sentits amb elements i ha anunciat que és una mesura que podria implementar-se en altres zones. Considera que és una mesura ''innovadora'' que permetrà fer ''carreteres convencionals més segures''.

L'estudi d'EuroRAP també valora els trams amb més concentració d'accidents i situa la c-31 entre el Prat del Llobregat i l'Hospitalet com el tram amb més concentració d'accidents per quilòmetre. La C-58 entre Barcelona i Cerdanyola del Vallès o entre Terrassa i Vacarisses segueixen aquesta classificació que també inclou, la BV-1432 entre Granollers i Llicà d'Amunt, la C-245 entre Cornellà de Llobregat i Esplugues, i la BV-2041, entre Gavà i Begues, tres trams que també formen part dels més perillosos.

Un 8% de la xarxa, risc 0

512 quilòmetres de les carreteres analitzades tenen un risc 0, és a dir, no s'hi ha registrat cap accident mortal o greu els últims tres anys en què s'ha centrat l'estudi EuroRAP, una dada que ha disminuït en 31 quilòmetres respecte l'any passat. Es calcula que hi ha 47 trams amb risc 0, dels quals 18 són a Barcelona, 14 a Tarragona, 9 a Lleida i 6 a Girona.

Tot i que els accidents de motocicleta també han patit una davalada important els últims anys, amb una disminució del 23'1% en 7 anys, l'estudi ha detectat que en un 36'6% dels accidents hi ha implicada una motocicleta i que majoritàriament tenen lloc en l'àrea metropolitana de Barcelona. Des d'EuroRAP es destaca que el 50% dels accidents greus de moto es concentren en només el 10% de la longitud de la xarxa, i per tant, consideren que el comportament dels conductors en aquesta zona és un element important a l'hora d'analitzar aquest fenomen.

Catalunya en la bona direcció

Miquel Nadal, director de la Fundació RACC, ha volgut compara amb les classificacions futbolístiques la situació de Catalunya respecte Europa. Ha destacat que el 2010 s'estava en ''zona de descens'' i que ara ja es troba a ''zona UEFA'', per davant de països com França, Alemanya o Itàlia, en matèria d'accidentalitat i perillositat. Per això ha destacat la bona feina feta per les administracions, com per exemple la decisió de prohibir el pas de camions per la N-II a Girona, i ha defensat que és possible entrar en ''zona Champions'' amb noves mesures valentes.

Xavier Almirall, subdirector del Servei Català de Trànsit, comparteix aquest objectiu i ha assenyalat que ''no es pot abaixar la guàrdia'' i ha anunciat la posada en marxa, per exemple, de dos nous radars a Cercs i a Sant Feliu de Codines, com a mesures per contribuir a rebaixar les xifres de sinistralitat. Per Nadal, l'objectiu ha de ser complir amb escreix els reptes europeus, i arribar a un màxim de 191 morts a Catalunya a les carreteres el 2020, que ja pràcticament s'ha acomplert perquè fins quest any, la reducció es del 28'6%. Nadal també aposta superar el repte ''utòpic'' i arribar al 2050 amb 0 morts a les carreteres