Les embarcacions que pesquen Gamba de Palamós reduiran els danys al fons marí

Han instal·lat portes més lleugeres a les barques

Els pescadors de Palamós (Baix Empordà) tenen clar que el futur del sector va lligat a la preservació del fons marí i de la biodiversitat. Per això, han impulsat un projecte tecnològic pioner que preveu canviar les actuals portes d'arrossegament -unes estructures que mantenen la xarxa oberta quan l'embarcació està en marxa- per unes altres que pesin menys.

El patró major de la Confraria de Pescadors de Palamós, Francesc Benaiges, ha explicat que el pes de les portes depèn de la mida de l'embarcació i del motor que porten però a la flota actual hi ha portes que arriben a pesar 1.200 quilos. Això provoca que, quan es pesca, tot aquest pes arrossegui pel fons marí. Segons Benaiges, és un efecte molt similar al del llaurat en l'agricultura perquè origina solcs i suavitza el relleu del fons.

Les conseqüències de l'arrossegament de les portes són l'empobriment de l'hàbitat bentònic i la reducció de la diversitat d'espècies. A banda del perjudicis que causa al Medi Ambient, Benaiges ha detallat que aquestes portes també impliquen molta despesa en carburant perquè les embarcacions les han d'arrossegar al llarg de metres. A més, també perjudica els pescadors que vagin darrere d'una primera embarcació perquè ja han arrasat amb part del fons.

La confraria proposa aprofitar els avenços en tecnologia pesquera per minimitzar els danys que pot causar la pesca d'arrossegament. A partir del mes de febrer, testaran diverses portes amb un disseny que permeten minimitzar l'impacte sobre el medi marí i, alhora, estalviar energia i aturar l'emissió de gasos d'efecte hivernacle.

Les proves, al febrer

Dues embarcacions provaran fins a cinc models de portes diferents i científics de l'Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) comprovaran, amb una sonda, quin efecte causa cada porta als sediments del fons. Els assajos es realitzaran en diferents caladors situats al llarg del canó de la Fonera de Palamós, posant èmfasi en les zones de pesca amb més dificultats operatives i amb majors desnivells de sòl marí.

Amb els resultats de les proves a la mà, armadors, pescadors i comunitat científica tiraran quines portes són les millors perquè permeten pescar reduint l'impacte en el fons marí. Aleshores, les disset embarcacions d'arrossegament de la Confraria hauran de canviar les portes i instal·lar les noves. Serà obligatori.

Per fer la prova pilot, la confraria compta amb l'ajuda de la Diputació de Girona que aporta 50.000 euros al cost total de 62.000 que tindrà tot el procés de comprar i provar les portes noves. Benaiges ha explicat que la previsió és que abans de l'estiu ja sàpiguen quina és la millora opció i esperen que a finals del 2015 totes les embarcacions hagin fet el canvi.

Segons Benaiges, és la primera vegada en tota la Mediterrània que una flota sencera es posa d'acord per fer, alhora, un canvi d'aquestes característiques. El cost d'instal·lar les noves portes, en aquest cas assumit ja per cada armador, serà d'uns 9.000 euros per embarcació. Segons càlculs de la confraria, l'estalvi energètic amb les noves portes serà aproximadament d'entre el 15 i el 20% per barca.