Macbeth convertit en un senyor de la guerra africà afamat de sang, al Temporada Alta

El polèmic creador Brett Bailey proposa una revisió de la clàssica òpera de Verdi amb dotze cantants negres

L'òpera del compositor italià Giuseppe Verdi basada en l'obra de William Shakespeare es ressitua ara al centre d'Àfrica, entre guerres i l'explotació despietada envoltades per l'ambició desmesurada i la traïció.

El polèmic creador Brett Bailey porta al festival Temporada Alta la seva peculiar revisió del clàssic, amb dotze cantants negres i Macbeth convertit en un senyor de la guerra afamat de sang. Bailey ha assegurat que el rerefons i el missatge és "sempre tan internacional" que serveix per focalitzar-ho a qualsevol context, com ara enmig de les lluites ètniques, el tràfic d'armes i l'èxode dels refugiats a l'Àfrica actual. Es podrà veure divendres i dissabte al Teatre Municipal de Girona.

Brett Bailey, el creador més radical del teatre africà, porta la seva última creació a Temporada Alta, Macbeth. Després de la seva polèmica exposició Exhibit B on mostrava actors negres en vitrines, ha fet una adaptació del l'òpera de Verdi. Bailey crea un tirànic Macbeth, un senyor de la guerra afamat de sang. El muntatge, en En estrena a l'Estat el proper 17 i 18 d'octubre al Teatre Municipal de Girona, es desenvolupa en el cor de l'Àfrica actual i tracta temes com les lluites ètniques, el tràfic d'armes i els refugiats.

Sobre l'escenari, dotze cantants negres per a una brutal posada en escena de Bailey, que compta amb una orquestra en directe i uns intèrprets excepcionals, que representen l'última versió de la revisió de Verdi sobre la tragèdia de William Shakespeare que va ser estrenada per primera vegada el 1847 al Teatro alla Scala de Milà.

Macbeth, a post-colonial opera with music more or less by Verdi, es ressitua ara al Centre de l'Àfrica, entre guerres i l'explotació despietada, però sense deixar de parlar de la traïció i l'ambició desmesurades. Aquesta versió de l'òpera esdevé una peça performativa íntima, escultural i molt visual. "No sóc director d'òpera, sinó director de teatre però he escoltat la música, he intentat entendre-la i convertirla en imatges", ha explicat el director Brett Bailey.

Bailey ha concretat que ha decidit centrar el seu Macbeth al Congo, perquè fa dècades que viu un "conflicte terrible que poca gent coneix perquè els mitjans de comunicació no hi han posat el focus". "En vint anys han mort assassinades cinc milions i mig de persones i, el realitat, és un conflicte incentivat per l'ambició de recursos naturals per part de corporacions multinacionals", ha detallat.

Així, Bailey proposa un Macbeth cruel, descarnat i terrorífic agafant, com a referència, el Macbeth de Verdi. En la seva revisió, el compositor italià va augmentar la densitat del drama i va canviar la psicologia del protagonista. Mentre Shakespeare presentava Macbeth com a un guerrer lleial respectat i estimat, Verdi va transformar aquesta visió per convertir-lo en un personatge corromput i podrit amb una única intenció, destruir un país. Bailey agafa aquest protagonista tirànic i endinsa el públic en una història plena de conflicte, poder i sang.