Adif es queda sense temps per enllestir el pla d'emergències als túnels del TAV

Espadaler adverteix a l'administrador d'infraestructures

El termini que marca la normativa per presentar el pla d'autoprotecció per a una infraestructura és de fins a sis mesos després de la posada en servei. El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, ha afirmat que això respon a "una lògica", perquè cal un període d'avaluació per ajustar el pla a les necessitats de cada infraestructura.

Adif va presentar la primera versió del Pla d'autoprotecció del túnel urbà del Tren d'Alta Velocitat (TAV) de Girona abans de la posada en servei de la línia. Tot i això, encara es troba en tràmit d'homologació. Espadaler ha afirmat que, a través de Protecció Civil, han tombat el pla en dues ocasions perquè no recollia totes les prescripcions exigides pel Departament. Actualment, Adif torna a tenir el pla sobre la taula pendent de modificacions.

En aquest sentit, Espadaler ha explicat que el 19 de setembre, deu dies abans de la inundació, van enviar un requeriment a l'administrador d'infraestructures demanant que enllestís els canvis i aportés la informació que demanava Protecció Civil. "Vam fer un primer requeriment i l'hem reiterat aquest dimarts", ha explicat el conseller que creu que la inundació dels túnels que va interrompre la línia entre Girona i Figueres gairebé durant una setmana ha de portar tots els agents implicats a "una reflexió molt seriosa" i a fer totes les millores necessàries.

"Estic convençut que aquests requeriments seran atesos", apunta Espadaler que afegeix que tot i que estan treballant dins els terminis, no es pot "eternitzar" el fet de tenir el pla sense homologar. "Estem dins terminis però també és cert que estam al límit d'aquests terminis, cal que Adif sigui explícit i respongui als requeriments amb fets", ha conclòs.

Necessitat de diàleg

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha lamentat que "l'actitud d'Adif sigui la mateixa amb Interior que amb l'ajuntament" i ha instat a obrir vies de diàleg per trobar la manera d'acabar "d'una vegada" la infraestructura, garantint-ne la seguretat. Mentrestant, continuen preparant el recurs contenciós administratiu i esperen resposta de la carta demanant una reunió urgent amb la ministra de Foment.

Fonts d'Adif han indicat que el responsable de seguretat no té constància dels dos requeriments i que el fet que el pla encara no estigui homologat no vol dir que no estigui pautat com s'ha d'actuar davant d'una emergència. L'administrador d'infraestructures defensa que la seguretat està garantida i exposa que ja han modificat el pla en nombroses ocasions, sempre d'acord a les prescripcions de Protecció Civil.

A més, asseguren que al TAV s'han realitzat jornades de formació, simulacres, exercicis i visites en els que han participat els Bombers de la Generalitat, entre altres cossos d'emergència i personal d'Adif i Renfe.