Adif restablirà avui el TAV Girona-Figueres

Canalitzarà amb formigó el lloc on l'aigua va entrar en tromba al túnel

Els TAV entre Girona i Figueres tornaran a circular d'aquí a poques hores. Després que ahir a la nit s'eixugués el túnel i es netegés de fang, els operaris d'Adif s'afanyen ara a comprovar que tots els dispositius de seguretat i senyalització funcionin per permetre el pas dels trens.

D'entrada, abans no comencin a circular-hi combois amb passatgers, un tren "explorador" -com ha precisat Gómez-Pomar- cobrirà el trajecte. A partir d'aquí, el secretari d'Estat d'Infraestructures ha dit que la represa del servei es farà "de manera paulatina" i "amb totes les garanties de seguretat". De ben segur, però, que a dins del túnel del TAV els trens hi hagin de circular amb velocitat reduïda.

"Primer els trens hauran de discórrer amb les velocitats de seguretat que marqui Adif; seran ells els qui estableixin els ritmes i l'evolució gradual amb què es restablirà el servei", ha concretat el secretari d'Estat. Abans no es torni a restablir el TAV Girona-Figueres, Gómez-Pomar ja haurà explicat tot el què s'ha fet a l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, amb qui dina aquest dissabte.

La represa del servei suposarà posar fi a una situació que s'arrossega des de fa gairebé una setmana. D'ençà que el túnel es va inundar, els TAV Girona-Figueres (i les connexions internacionals) no han pogut passar de la ciutat. Per això, ha estat necessari contractar fins a 130 autobusos perquè traslladessin els viatgers per carretera fins a Figueres-Vilafant o els portessin a estacions franceses (com la de Perpinyà) per continuar trajecte.

Canalitzar-ho amb formigó

Aquest migdia, el secretari d'Estat d'Infraestructures i el director general d'Adif, Antonio Gutiérrez, han visitat la zona del pou d'atac de la tuneladora al Mas Xirgu, el lloc on l'aigua va entrar en tromba a dins del túnel del TAV. Allà on abans hi havia una paret de totxanes, que va ser la que es va ensorrar, ara s'hi ha col·locat tota una filera de blocs de formigó.

Gómez-Pomar ja ha dit, però, que aquesta és una mesura provisional, perquè Adif canalitzarà amb formigó tota la zona on desembassa la riera de la Pabordia i també modificarà el curs del Güell (fent-lo passar recte en aquest punt, i solucionant la corba que té ara). "Estem en converses molt avançades amb l'ACA per construir una canalització definitiva i directa al riu", ha concretat el secretari d'Estat.

Gómez-Pomar també ha dit que revisaran "a fons" tant el projecte constructiu d'Adif com l'execució de l'obra a la zona del Mas Xirgu, però ha tornat a insistir que, per al ministeri, la causa de la inundació va ser l'estat en què es trobava la xarxa de desguàs de la ciutat i el mal estat de la riera. "No sóc expert en això, però sí que és veritat que en aquesta zona hi ha molt de canyissar i material, que pot actuar com una paret i provocar que l'aigua pugi", ha dit el secretari d'Estat.

Gómez-Pomar també ha recordat que, en cap moment, el mur de totxana que l'aigua va ensorrar es va concebre perquè actués "com a contenció", sinó que es va aixecar de manera preventiva. "Aquí hi ha hagut un malentès", ha dit. El secretari d'Estat ha explicat que la finalitat del mur va ser la d'evitar que algú pogués caure al forat obert del pou d'atac, on hi ha una alçada de 10 metres fins a les vies del TAV.

Per la seva banda, el director general d'Adif també ha espolsat culpes damunt l'administrador d'infraestructures. "Allò que va fer Adif mai ha fallat, el problema va venir quan l'aigua que venia de la riera no va poder desguassar al riu i va tornar enrere", ha subratllat Antonio Gutiérrez. El director general també ha avançat que, un cop s'hagi canalitzat amb formigó tant el tram del riu Ter com el desguàs de la riera de la Pabordia, és "impossible" que el TAV torni a patir una inundació com la que ha deixat inutilitzat el túnel durant pràcticament una setmana.

No aposten per tapar el pou d'atac

Tot i que el projecte inicial de reposició d'aquest espai contemplava que el pou d'atac es tornés a recobrir, l'Estat no aposta ara per aquesta idea. Segons ha explicat Julio Gómez-Pomar, els enginyers d'Adif ho consideren una solució "controvertida", perquè el forat del pou d'atac pot ser útil en situacions d'emergència per accedir a l'interior del túnel del TAV.

"Tapar una entrada que pot servir per a situacions d'emergència s'ha de valorar amb molt de compte; per tant, haurem de deixar que els tècnics i enginyers estudiïn a fons què hi cal fer", ha dit Gómez-Pomar. I ha conclòs: "Abans de prendre una decisió de transcendència que pugui afectat la seguretat, cal pensar-s'ho bé".