L'Ajuntament de Girona desmunta les mentides d'Adif

Un informe de l'enginyer municipal explica els motius de la inundació del TAV

L'Ajuntament de Girona ha publicat un informe elaborat per l'enginyer municipal, Josep Aleix Comas, on desmuntaria les mentides que Adif ha utilitzat per protegir-se a l'hora que se li exigeixin responsabilitats en la inundació del túnel del TAV al seu pas per Girona. L'empresa administradora de les infraestructures ferroviàries va explicar que el motiu principal de l'incident fou causat per unes precipitacions que no tenien lloc des de feia 30 anys com també una insuficiència de la xarxa de clavegueram municipal de la ciutat.

El document del consistori posa de relleu que aquestes són afirmacions "sense fonament i que no es corresponen amb la realitat", apuntant que l'episodi de pluges fou "important però no pas excepcional".

Segons el pluviòmetre situat a Palau -punt per on va entrar l'aigua a les vies del TAV-, es van recollir 102,96 litres/m2 (litres d'ara endavant) en un lapse de cinc hores (entre les 20:40h i les 02:35h). Només cal remuntar-se cinc anys enrere en el temps per trobar un episodi similar, en aquella ocasió de 113,38 litres.

Pel que fa a la xarxa de clavegueram, l'informe apunta que en aquella zona el drenatge podia assolir nivells crítics en dues canonades de 1.200 i de 1.000 litres respectivament, amb una capacitat de 2.956 m3/s en total. Durant l'episodi de pluja no es va registrar cap incidència i va funcionar correctament, drenant tota la pluja fins al punt de desguàs situat sota les vies del tren convencional.

En aquest sentit l'informe apunta que "en cap cas la inundació de les vies del TAV ha evitat cap dany ni a la ciutat ni al sistema de drenatge tal i com ha afirmat el portaveu d’ADIF. El riu Güell no va patir cap desbordament a cap punt de la ciutat de Girona, ni tan sols a la zona d’obra on té una capacitat inferior a la resta de trams perquè està a l’espera que se’n construeixi la seva llera definitiva".

Els motius de la inundació

Segons l'enginyer municipal, la incidència es va produir per una manca de previsió en el projecte d'estudi de la conca urbana d'aportació en aquest punt. Comas va més enllà i assegura que en un suposat mal funcionament de la xarxa de drenatge, Adif té la responsabilitat de preveure incidents d'aquest tipus i protegir la infraestructura per evitar-ho. És per això que considera "una greu irresponsabilitat" no preveure què passaria en cas d'un xàfec important com el del 29 de setembre.

L'informe també recorda que el 26 de maig de 2009, durant les obres del TAV, aquest punt ja es va inundar. És per això que Adif no pot afirmar desconeixement donat que l'àmbit de l'obra ja va resultar afectat aleshores.

En un altre ordre de les coses també culpen a l'empresa de no haver tapat el forat per on va entrar l'aigua, donat que l'obra de la tuneladora està acabada des de fa anys i no resta cap motiu perquè a hores d'ara encara resti obert.

Finalment, apunta una clara deficiència constructiva del mur d'endegament, fet de totxanes i que es tractava d'una obra provisional. Aquest tenia una alçada insuficient i també mancava d'ancoratge al forjat de formigó armat sobre el que estava construït. Tot plegat era una combinació perfecte perquè s'ensorrés davant fets com el del passat dilluns.

Sense compensacions

Per la seva banda, els usuaris del TAV que s'han vist afectats per les cancel·lacions dels darrers dies, han intentat sense èxit que Renfe els retornés els diners. No ha estat possible i se'ls ha negat aquesta possibilitat ja que apunten no tenir cap responsabilitat en la inundació del túnel.