Detectaran maltractaments a la gent gran amb la teleassistència

Actualment hi ha 7.200 usuaris del servei

A les comarques gironines, el servei local de teleassistència es va engegar ara fa sis anys. Dirigit a la gent gran que viuen sols, l'objectiu era poder atendre'ls amb rapidesa en cas de malalties, caigudes o accidents. Per això, els avis que el reben porten un polsador penjat del coll. Si es dóna alguna emergència, quan premen el botó, hi ha un teleoperador a l'altra banda que els atén i s'encarrega d'alertar l'ambulància o els serveis mèdics.

Tot i això, però, el cert és que la teleassistència també té altres potencialitats. No només serveix per temes sanitaris, sinó que també s'ha demostrat que és útil per a altres situacions. Per exemple, permet contactar amb els ancians en casos de catàstrofes naturals (com ara incendis o nevades), donar-los consells i saber com estan. A més, també s'ha revelat com un dispositiu d'autoprotecció.

A les comarques gironines, ja hi ha ancians que l'han fet servir en casos d'assalts violents. El passat gener, una veïna de Bescanó (Gironès) va patir un assalt violent. Mentre els lladres l'acorralaven, va pitjar el medalló. Els lladres, en veure que duia el polsador penjat del coll, van fugir corrents.

El servei, a més, també ha ajudat a prevenir possibles robatoris. Això és el que li va passar a una dona de 81 anys veïna de Salt (Gironès), la Manuela Gómez. Al març, quan tornava cap a casa, es va fixar que dos homes la seguien. "Portaven una jaqueta fina amb caputxa, tot i la calor que feia", concretava avui.

L'anciana admet que va "agafar por", perquè la situació es va repetir. Fins un vespre que, mentre era a casa, va escoltar com si algú esgarrapés la porta. Per això, va decidir fer servir el polsador de la teleassistència per demanar ajuda. Al cap de poca estona, ja tenia els Mossos d'Esquadra a casa. Els agents van inspeccionar l'escala de l'edifici on viu i no hi van trobar ningú.

Una desena de casos

Aquests són dos de la desena de casos en què, durant aquest 2014, els usuaris del servei de teleassistència han activat el polsador per temes de seguretat. No només per robatoris, sinó també per alertar d'estafes o desaparicions.

Per exemple, al gener una anciana de Calonge (Baix Empordà) va prémer el polsador perquè el seu marit, de 71 anys, no tornava a casa. L'endemà, la unitat canina dels Mossos d'Esquadra el va aconseguir localitzar; havia caigut per un barranc i havia passat la nit al ras.

A mitjans maig, una veïna de Llers (Alt Empordà) va alertar que durant la nit, mentre dormia, uns lladres li havien entrat a robar. La dona té 91 anys i, quan es va aixecar, s'ho va trobar tot regirat.

I sense anar més lluny, aquest mateix dilluns una veïna de Llagostera (Gironès) va aconseguir destapar una estafa gràcies al servei de teleassistència. La dona, que té 82 anys, va explicar que un empleat de la companyia del gas li havia fet pagar una quantitat desorbitada per una revisió. Des del servei, els operadors van recomanar a l'anciana que truqués al telèfon d'atenció al client de la companyia. L'empresa, després de veure que el treballador inflava les feines per embutxacar-se part dels diners, es va comprometre a retornar-li el què li havia estafat l'empleat.

Combatre els maltractaments

Amb l'objectiu d'estendre els usos del servei de teleassistència, i aprofitar-lo també com un sistema d'autoprotecció dels ancians, aquest migdia la Diputació de Girona i el Departament d'Interior han signat un conveni. L'acord estableix, entre d'altres, que els Mossos d'Esquadra formaran els operadors de teleassistència perquè els alertin davant de situacions de risc i que uns i altres s'aniran traspassant informació.

Però més enllà de prevenir robatoris i assalts, el conseller d'Interior, Ramon Espadaler, també ha volgut posar l'accent en què el conveni permetrà també combatre els maltractaments a la gent gran (una realitat que, sovint, queda amagada entre les parets dels habitatges). "La teleassistència servirà d'enllaç també per fer aflorar aquests casos", ha concretat Espadaler.

En aquest sentit, el titular d'Interior ha volgut posar l'accent en què la lluita contra els maltractaments a ancians serà un dels eixos que centrarà l'atenció dels Mossos d'Esquadra en els propers mesos. "Volem posar el focus en aquests maltractaments, que queden reclosos en l'àmbit domèstic, i que afecten les persones més vulnerables", ha subratllat Espadaler.

Dins aquesta línia, Espadaler també ha avançat que l'any vinent el Govern engegarà un pla per combatre els abusos a ancians, on també hi haurà implicat el Departament de Benestar Social. "L'enquesta de victimització que fem periòdicament la centrarem en aquest col·lectiu, el de les persones grans, per perseguir aquests maltractaments", ha subratllat el conseller.

Arreu de Catalunya

L'objectiu del Departament d'Interior és que, ara, aquest conveni pioner s'estengui també arreu de Catalunya. Espadaler ha remarcat que, gràcies a l'acord signat amb la Diputació, s'avança no només "en millorar la seguretat de la ciutadania, sinó també la percepció d'aquesta seguretat". "La gent no només ha de viure en un entorn segur, sinó que també ho ha de percebre així; potser aquesta gent gran viu sola, però el que és cert és que no ho estan", ha dit.

Per la seva banda, el president de la Diputació de Girona, Joan Giraut, ha destacat que l'extensió del servei de teleassistència permet donar "confiança, tranquil·litat i seguretat" als ancians.

A les comarques gironines, actualment el servei de teleassistència té 7.200 usuaris. Als municipis on n'hi ha més són Girona, Blanes (Selva), Figueres, Olot, Salt (Gironès) i Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà). El cost mensual del servei, que dóna la Diputació de Girona, és de 16,35 euros, del qual els usuaris en paguen 6,32. La resta, es cobreixen amb ajudes de la Diputació, els ajuntaments i els consells comarcals.