Creix el nombre d'autocaravanes que passen les vacances en pàrquings gratuïts

A Platja d'Aro els turistes s'instal·len durant setmanes i fan vida al carrer

La manca de control als turistes que arriben a la Costa Brava en autocaravana i s'instal·len en aparcaments municipals ha encès el sector del càmping. En aquestes àrees -sense cap mena de servei- s'hi pot estacionar, però cal marxar-ne passats un màxim d'entre 2 i 4 dies. La realitat, però, és una altra. Alguns estrangers arriben a estar-s'hi setmanes senceres.

A Platja d'Aro, per exemple, despleguen els tendals de les autocaravanes, mengen a peu de vorera i fan vida al carrer. Alguns càmpings ho defineixen com "una clara competència deslleial" i reclamen als ajuntaments tenir-hi l'ull a sobre. Els consistoris admeten la problemàtica, però també diuen que no poden posar-hi un policia les 24 hores.

Una trentena d'autocaravanes s'arrengleren al llarg del carrer París de Platja d'Aro. A l'estiu, l'Ajuntament estableix que aquesta sigui la zona on han d'estacionar. Aquí no hi ha cap mena de servei (de fet, és un carrer). Ni connexions de llum ni lloc on abocar les aigües grises. Com a màxim, les autocaravanes hi poden estar 48 hores; després han de marxar.


Això, però, no és el que passa. Hi ha casos en què els estrangers converteixen aquest carrer en el lloc on instal·lar-se durant les vacances. Treuen les taules a peu de vorera, estenen els tendals i arriben a lligar cordills als arbres propers per assecar-hi la roba.

En Christophe Goyer i la seva família porten aquí des del passat 23 de juliol. Ells són francesos, i viuen a la zona de Bretanya. Marxen avui, però asseguren que a Platja d'Aro hi han trobat el que volien. "Aquí estem a prop de la platja, hi ha molta animació i també atraccions per a la mainada", explica Goyer.


Turistes francesos que porten dues setmanes al carrer © ACN


A l'autocaravana del costat, en Wim Sluijter i la seva dona llegeixen i fan el cafè. Tenen la taula parada arran de vorera. Van arribar dissabte passat i no saben quan marxaran. "Quan en tinguem prou, tornarem a Holanda", explica. Aquest és el segon estiu que passen part de les vacances a Platja d'Aro. L'any passat també van aparcar-se aquí mateix.

Sluijter explica que el sostre solar de l'autocaravana els dóna part de l'electricitat que necessiten. I quan els cal recarregar bateries, abocar les aigües grises o bé dutxar-se, opten per anar una nit en un càmping. Després, tornen al carrer París. Al capdavall, precisa l'holandès, tot és qüestió de diners. "Un càmping et pot costar uns 30 ó 50 euros per nit; aquí, és gratis", explica.

"Com una paradeta davant d'una botiga"

Platja d'Aro no és l'únic municipi on els turistes d'autocaravana passen les vacances en aquestes àrees d'aparcament. Des del sector del càmping, queixosos amb la situació, asseguren que això també es dóna en llocs com Sant Feliu de Guíxols i altres punts de la Costa Brava.

Els càmpings no s'oposen a què existeixin aquestes àrees d'estacionament. Però sí que reclamen més control per part dels ajuntaments per garantir que les autocaravanes en marxin passat el temps màxim establert.

La directora del càmping Vall d'Aro, Marina Mestres, qualifica la situació de "clara competència deslleial". El seu càmping està situat en una de les entrades de Platja d'Aro, gairebé a tocar de l'àrea d'estacionament del carrer París.

"Imagineu-vos que a una botiga de roba del municipi se li instal·la una paradeta al davant, que no paga impostos però ven el mateix gènere; doncs això, salvant distàncies, és el que em passa a mi", critica. I hi afegeix: "Aquests turistes no paguen absolutament res, però fins i tot estan més a prop de la platja que nosaltres".

Mestres també reclama a l'ajuntament que els cartells que s'han instal·lat per indicar l'àrea d'estacionament d'autocaravanes siguin més precisos. Als que hi ha ara, sota les paraules 'Àrea d'autocaravanes', hi consten les coordenades i el nom del carrer París. La directora del càmping Vall d'Aro demana que, a més, s'hi especifiqui el temps màxim d'estacionament (és a dir, 48 hores).

"No ho podem controlar al 100%"

La regidora de Turisme de Platja d'Aro, Imma Gelabert, explica que precisament l'aparcament del carrer París es va habilitar per no entrar en competència deslleial amb els càmpings. En temporada baixa, quan els càmpings del municipi estan tancats, l'Ajuntament obre una altra àrea per a autocaravanes, aquesta amb els serveis necessaris.

"Durant l'hivern tenim oberta aquesta zona; però entre Setmana Santa i el mes de novembre, la tanquem i derivem les autocaravanes al carrer París", concreta. Gelabert explica que estan obligats "per llei" a tenir una zona d'estacionament per a aquest tipus de vehicles, i que la normativa municipal marca explícitament que les autocaravanes no s'hi poden estar més de 48 hores.

Ara bé, tot i que la policia en fa seguiment, Gelabert també admet l'existència de la problemàtica que critiquen alguns càmpings. "És evident que no ho podem controlar al 100% perquè això suposaria tenir un policia a lloc les 24 hores", diu la regidora de Turisme. Per últim, Gelabert també explica que estudiaran incloure la limitació de temps màxim d'estacionament als cartells indicatius.

Per la seva banda, el seu homòleg a Sant Feliu de Guíxols, Juanjo García, també admet que aquesta problemàtica es pot donar al municipi. Aquí, l'àrea d'estacionament per a autocaravanes es troba al darrere de l'estació d'autobusos, i la idea és que no s'hi estiguin "més de tres o quatre dies", precisa el regidor.

En aquest lloc només hi ha un punt per abocar les aigües grises directament al clavegueram. Res més. "Sí que és veritat que ara per ara no es fa control de les autocaravanes, però la nostra idea és reconvertir-ho en una àrea privada", concreta Garcia. La intenció és que l'Ajuntament tregui el plec de condicions del concurs públic a l'entrada de la tardor.