Front comú al Parlament per aturar el ramal de la MAT a Riudarenes

La Generalitat insta Red Eléctrica a replantejar el projecte

Front comú al Parlament per aturar el ramal de la MAT a Riudarenes i instar Red Eléctrica a replantejar el projecte. CiU, ERC, PSC, ICV i el grup mixt -ni el PP ni C's s'hi han adherit- han donat suport a una proposta de resolució perquè la tramitació faci marxa enrere i s'estudiï si és necessari aixecar les torres de 400 kV.

La proposta planteja diferents escenaris: continuar amb la línia actual, ampliar-ne la tensió a 220 kV o bé, si es conclou que el ramal s'ha de fer de totes totes, soterrar aquest tram de MAT com ja passa amb el de la interconnexió. En aquest darrer cas, el text recull que el ramal segueixi "un traçat racional paral·lel al del TAV, en lloc d'una accidentada ruta muntanyosa".

Consulta popular al territori amb una forta oposició, reunions amb la Generalitat i, aquest dimecres, proposta de resolució amb un ampli suport al Parlament. El ramal de la MAT a Riudarenes continua sumant veus en contra del projecte, que reclamen frenar-ne la tramitació i instar Red Eléctrica a replantejar i tornar-ne a estudiar la viabilitat.

Avui, CiU, ERC, PSC, ICV i el grup mixt han donat suport a una proposta de resolució en aquest sentit. El text s'ha votat a la Comissió d'Empresa i Ocupació del Parlament. L'escrit es fa ressò de l'oposició que el ramal de Riudarenes ha tingut al territori -encapçalada sobretot per Santa Coloma de Farners- i recull quins són els motius que expressa l'ajuntament per rebutjar-lo.

"S'instal·laran torres d'entre 50 i 80 metres d'alçada, amb corredors d'uns 100 metres d'amplada", "sever impacte paisatgístic que pot ser irrecuperable" o "la zona projectada pel al traçat és especialment inflamable" en són alguns. El ramal projectat té 17,5 quilòmetres, un total de 41 torres i creua sobretot zona boscosa fins arribar a la futura subestació de la MAT a Riudarenes.

Les al·legacions fetes des del territori recorden que el projecte es va redactar el 2008, i que aleshores Red Eléctrica el va justificar dient que calia fer el ramal per alimentar tant el TAV com les comarques gironines. L'escrit, però, subratlla que la crisi ha tirat per terra les previsions de demanda energètica i que el TAV "porta en funcionament des del gener del 2013".

Replantejament i revisió

La proposta de resolució conclou que, de la manera com s'ha plantejat, el projecte "pot comportar uns perjudicis importants, especialment en l'àmbit paisatgístic i mediambiental". A més, també recull que "les necessitats i les circumstàncies socioeconòmiques aconsellen un replantejament i revisió del projecte".

Per tot això, els cinc grups parlamentaris insten la Generalitat a suspendre el procediment d'autorització que ha demanat Red Eléctrica per tirar endavant el ramal, "als efectes de replantejar i tornar-ne a estudiar" la viabilitat. A partir d'aquí, la proposta de resolució que ha tirat endavant planteja diferents escenaris.

D'entrada, veure si el ramal dels 400 kV és imprescindible o si ja n'hi ha prou amb la línia actual. En segon lloc, estudiar la possibilitat de reforçar l'actual línia de 132 kV i convertir-la a 220 kV. I finalment, que si la MAT s'ha de fer de totes totes, s'executi de forma soterrada.

Durant el debat de la proposta, el diputat per CiU Xavier Cima ha recordat que no es pot "continuar avalant infraestructures d'aquesta magnitud sense saber el retorn, l'impacte i els costos econòmics i socials que tenen". Cima també ha subratllat que el Govern "escolta els ajuntaments i entitats" i que, per això, recolzen que se suspengui el procediment d'autorització, tot que també ha admès que tenen un marge limitat per actuar, ja que "la competència de planificació i construcció recau sobre Red Eléctrica".