Figueres (Alt Empordà) ha estat una de les set estacions catalanes analitzades pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica dins el projecte per elaborar una guia que incorpori la perspectiva de gènere i d’accessibilitat en les infraestructures de transport públic. La iniciativa, en què també s’han revisat punts com Sants, Caldes de Montbui o el Clot-Aragó, vol repensar les estacions de tren i autobusos amb l’objectiu de millorar el confort i la seguretat de les dones usuàries.
A Figueres, la marxa exploratòria va començar al Museu de l’Empordà i va acabar a l’estació d’autobusos. Durant el recorregut, les participants van identificar zones poc segures i van assenyalar mancances com la falta de senyalització informativa sobre equipaments bàsics com el CAP, les escoles o l’ajuntament. En canvi, van valorar positivament la presència constant de personal i vigilància a l’estació, fet que genera sensació de protecció. Algunes dones, però, van reconèixer que prefereixen el tren a l’autobús, ja que permet més mobilitat davant situacions incòmodes.
La directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, explica que l’objectiu del projecte és “fer visible el que un tècnic no veuria” i incorporar l’experiència quotidiana de les dones en la planificació del transport. La guia es basarà en les conclusions d’aquestes marxes, que han tingut lloc entre setembre i octubre a set estacions catalanes —quatre de tren i tres d’autobús—, amb grups de 10 a 15 dones usuàries habituals.
Segons López, “hi ha molt marge de millora, especialment a Rodalies, on hi ha estacions fosques que generen sensació de por”. En canvi, a les estacions d’autobusos es percep menys inseguretat, però “també necessiten millores”. L’objectiu és crear una guia de referència per a futurs projectes d’infraestructures i, si es detecten deficiències urgents, traslladar-les a Renfe per incloure-les al Pla de Rodalies.
La iniciativa sorgeix arran d’una enquesta sobre assetjament sexual al transport públic, segons la qual un 57% de les dones afirmava haver-ne patit algun episodi, sigui verbal, físic o intimidatori. Entre les joves de 16 a 29 anys, la xifra s’eleva al 90%, mentre que les dones representen el 60% del total d’usuaris del transport públic.
Pel que fa a la resta de marxes exploratòries, l’anàlisi de l’estació del Clot-Aragó va detectar problemes d’il·luminació i accessibilitat, així com mancances en la senyalització. Tot i això, es valora la permeabilitat visual entre andanes i les millores previstes amb les obres en curs.
El Departament preveu que la guia resultant sigui una eina per repensar els espais de mobilitat des d’una perspectiva més humana i inclusiva, garantint que les dones —principals usuàries del transport públic— puguin viatjar amb més seguretat, confiança i confort.

