La UdG organitza una jornada internacional sobre Art i Decreixement

La dirigeix la professora de la universitat, Carme Pardo

La Jornada Internacional Art i Decreixement que tindrà lloc el dia 7 d’abril a la Sala de Graus de la Facultat de Lletres de la UdG, és organitzada per la Càtedra d’Art i Cultura Contemporanis (UdG)/Teories de l’art contemporani i els grups d’investigació Esthétique, musicologie, danse et création musicale i Théorie Expérimentation Arts Médias et Design de la Universitat de París 8, i és dirigida per Carme Pardo (UdG).
 
Al llarg dels segles el terme “art” ha anat acompanyat d’altres nocions com religió, educació, societat o ciència. Relacionant-lo amb el terme “decreixement” es vol incidir en la necessitat de replantejar unes pràctiques socials i artístiques que, sovint, estan sotmeses a la lògica de l’anomenat homo oeconomicus, que fa de l’economia no un mitjà sinó la fi de la seva vida.
 
En aquest sentit, la Jornada Internacional Art i Decreixement, que dirigeix la professora de la UdG, Carme Pardo, vol ser un espai de ressonància del que Serge Latouche exposa com “la necessitat de descolonització del nostre imaginari de l’home econòmic”. Per posar en marxa aquesta descolonització, els organitzadors de l’esdeveniment, volen interrogar les pràctiques artístiques contemporànies –la música, la dansa i les arts visuals–i ho fan parant atenció a tres grans àmbits.
 
El primer, la manera com les pràctiques artístiques reinventen lligams amb el cos i amb enunciats estètics que es situen fora de la normativitat mediàtica. El segon, enfront del que Félix Guattari denuncia com “serialisme massmediàtic”, s’establiran les estratègies per les quals, les pràctiques artístiques, aconsegueixen la reapropiació dels mitjans: els vinculats als mitjans de comunicació i els que són inherents a les seves pròpies pràctiques com les tecnologies i/o els seus materials. Finalment, es debatrà la manera en què les pràctiques artístiques construeixen altres modalitats del viure en societat i en el nostre entorn.
 
La interrogació d’aquests tres àmbits, no pretén negar la possible consideració d’una autonomia de l’art, però vol presentar les pràctiques artístiques com un exercici de descentrament i decreixement que sigui capaç d’obrir les vies d’allò possible enfront de la passivitat i la resignació d’un imaginari col·lectiu que es vol predeterminat.
 
Aquesta jornada comptarà amb la participació de dotze artistes i teòrics de les diferents disciplines artístiques, filòsofs i teòrics de l’anàlisi de la geografia:
 
Mar Arza (Artista visual de la qual es pot veure a l’actualitat una exposició col.lectiva a l’Arts Santa Mònica de Barcelona) - Lluïsa Faxedas (Professora a la Universitat de Girona d’Història de l’art contemporani i Història de l’art contemporani a Catalunya) - Roberto Barbanti (Filòsof, Professor al Departament Arts plastiques de la Universitat Paris 8) - José Manuel Berenguer (Compositor, Director de l’Orquestra del Caos)/Carlos Gómez (Compositor) - Isabelle Launay, (Professora al Departament de Dansa de l’Université de Paris 8, en Historia i Estètica de la dansa contemporània). - Rafel Llussà (Professor de Geografia de la UdG i degà de la Facultat de Lletres) - Inma Merino/Àngel Quintana (Professors de cinema a la Universitat de Girona) - Kostas Paparrigopoulos (Musicòleg, Departament de Música Tecnologia i Acústica del Technological Educational Institute de Creta) – Makis Solomos. (Musicòleg, Professor en la Universitat Paris 8) - Carme Pardo (Filòsofa, Professora d’història i estètica de la música contemporània de la Universitat de Girona).