El túnel de Bracons compleix 5 anys amb 6.300 vehicles diaris el 2013

El desembre de l'any passat va ser el mes rècord amb més de 216.800 vehicles

El túnel de Bracons compleix avui el 5è aniversari des de l'obertura l'any 2009. Es va inaugurar amb la previsió d'arribar als 9.000 vehicles diaris però en realitat la freqüència de la via que connecta la Garrotxa amb Osona ha estat inferior, entre altres coses, a causa de la crisi econòmica. Durant el 2013, la mitjana de vehicles es va situar entorn dels 6.323 per dia.

Es dóna el cas que el desembre d'aquell any es va registrar el màxim històric de tota la sèrie, amb un pic de 216.809 vehicles, a raó d'uns 6.994 diaris. Els alcaldes d'ambdós costats, Olot i Vic, fan una valoració molt positiva d'aquesta connexió estratègica amb la mirada posada a les futures variants d'Olot i les Preses.

El 3 d'abril del 2009 es va inaugurar el tram entre Torelló i la Vall d'en Bas que donava continuïtat al que ja havia estat inaugurat el 2002 entre Manlleu i Torelló i que suposava l'obertura definitiva de l'eix Vic-Olot per Bracons. Una infraestructura estratègica que reduïa considerablement el temps del trajecte, passant de seixanta minuts a trenta minuts, i millorant la comunicació entre Vic i Barcelona.

La seva obertura es va fer amb una restricció de circulació per a camions de més de 7.500 quilos, una mesura que s'aplicarà fins que les dues variants d'Olot i les Preses estiguin construïdes i es completi l'eix Vic-Olot-Figueres. Les restriccions contemplen excepcions per a camions que tinguin origen o destí a Osona i la Garrotxa, els vehicles de bestiar viu, llet crua o escombraries o en situacions d'emergències i servei públic. S'espera que quan tot l'eix estigui completat, el trànsit s'incrementi i se situï més a prop dels 9.000 vehicles diaris de mitjana que apuntaven les previsions inicials.

Actualment es pot dir que el trànsit de Bracons s'ha estabilitzat entorn dels 6.300 vehicles en ambdós sentits. L'any 2013 hi va haver una mitjana de 6.323 vehicles per dia i es va assolir una xifra rècord en tot l'històric corresponent al mes de desembre. Fins llavors, el pic més alt a nivell d'afluència de vehicles va ser l'octubre del 2011 amb 212.884. El desembre passat, però, es va arribar als 216.809 vehicles, fregant els 7.000 diaris (6.994 concretament). La majoria van ser vehicles lleugers, un 85%, enfront dels pesats en un 14%.

Una obertura molt positiva per a Vic i Olot

L'Ajuntament de Vic fa una valoració molt positiva de l'obertura de Bracons ja que ha permès estrènyer els lligams amb Olot. "Ens hem retrobat dues comarques molt riques i industrials amb capacitat de treballar conjuntament", assenyala l'alcalde, Josep Maria Vila d'Abadal, que posa alguns exemples, com ara el triangle sanitari entre Vic-Olot-Campdevànol, on es comparteixen serveis entre els tres hospitals o les iniciatives relacionades amb el clúster de la carn. Destaca també un cas il·lustratiu en l'àmbit educatiu. Segons explica el batlle, "des que s'ha obert el túnel de Bracons tenim tres vegades més estudiants a la nostra universitat que abans". I afegeix que les sinèrgies entre els dos territoris sorgeixen d'una forma natural.

Per la seva banda, l'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, també fa una valoració molt satisfactòria de Bracons però recorda que fins que no hi hagi les dues variants construïdes encara no es podrà pugui tenir "tota la funcionalitat". I é que recorda que un cop estigui completat tot l'eix Vic-Olot-Figures la connexió amb França serà molt més àgil i "donarà força" a tot el territori català. Corominas també preveu que un cop s'hagin aixecat les restriccions del túnel de Bracons, amb l'entrada en servei de les variants, el trànsit augmentarà.

Les obres a les variants començaran a partir del 2015-2016

El Govern va anunciar fa pocs dies que s'ha consensuat el traçat de la variant de les Preses amb aquest municipi i la Vall d'en Bas, un projecte molt reivindicat. Sense donar a conèixer els detalls, es va dir que passarà paral·lela al Fluvià i en superfície, de forma que es descarta la possibilitat de fer-hi un túnel o un soterrament. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va explicar que es buscarà minimitzar l'impacte ambiental i que la seva execució dependrà de la disponibilitat pressupostària. La previsió és que durant el període 2015-2016 es pugui començar la segona part del recorregut, la variant d'Olot, i que ambdues vies que enllaçaran amb el túnel de Bracons estiguin acabades al mateix temps.