El nou rodalies de Girona tindrà connexions directes entre Figueres, Blanes i el Maresme

La línia entrarà en servei dilluns

Les noves rodalies de Girona, que s'engegaran el 24 de març, es vertebren al voltant d'una nova línia: la RG1. A la pràctica, allò que es fa és allargar la que ja existeix al Maresme i estendre-la fins a Figueres. D'aquesta manera, l'Alt Empordà, el Gironès i la Selva marítima recuperen les connexions directes.

A partir de dilluns, la nova RG1 s'engegarà amb setze freqüències que s'afegiran a l'oferta actual. La seva entrada en servei suposarà dues millores importants. Per una banda, s'acabarà amb la murga que fins ara patien molts passatgers quan volien anar des de Figueres i Girona cap a Blanes i el Maresme, ja que es veien obligats a fer transbord a Maçanet-Massanes (i en alguns casos, a esperar-se més d'una hora).

Amb la nova connexió directa, és milloren substancialment els temps de trajecte. Així, per posar un exemple, amb la nova RG1 es trigaran 40 minuts per anar de Blanes a Girona; o poc més d'una hora i quart si l'estació de destí és Figueres.

La línia RG1 tindrà vuit trens diaris per sentit, que tindran una freqüència de pas cada dues hores entre les sis del matí i dos quarts de nou del vespre. Entre Figueres i Maçanet, aquests combois se sumaran als regionals i mitja distància que ara ja circulen per la R11 (que és la línia que s'estén des de Portbou fins a Barcelona).

Com que els nous trens de rodalies s'aturaran a totes les estacions, de retruc això suposarà una altra millora. Depenent de l'estació i la franja horària, els passatgers tindran trens cada 30 minuts o cada hora.

L'entrada en servei de la RG1, sobretot, es notarà en aquelles estacions que fins ara quedaven més orfes (com Camallera, Celrà, Riudellots, Fornells, Bordils o Sant Jordi Desvalls). En aquests municipis, el número de trens per sentit que s'hi aturen diàriament es doblarà.


3 MEUR i bitllets integrats

Les noves rodalies de Girona suposen una inversió de 3 MEUR anuals, que pagarà íntegrament la Generalitat. Els vuit trens per sentit que cobreixin el trajecte de la RG1 seran del model 447, tindran una capacitat d'unes 200 places i s'espera que arribin a ocupacions mitjanes del 80%. La incorporació dels nous trens de rodalies no altera el preu del bitllet, que es mantindrà com fins ara.

Els nous combois de la RG1 circularan entre dilluns i divendres, perquè el servei està pensat sobretot per als desplaçaments d'estudiants i treballadors. De cara a l'estiu, però, la Generalitat no descarta incrementar les freqüències de pas de la línia per atendre les necessitats dels turistes. A més, en un futur, el Govern tampoc descarta estendre la RG1 fins a Portbou (però això ja es faria en una segona fase).

La millora dels serveis ferroviaris, a més, no arribarà sola. Durant el segon semestre del 2014, les noves rodalies s'incorporaran al sistema tarifari integrat de l'ATM de Girona. Serà aleshores quan el Govern ja preveu tenir instal·lades les màquines validadores a les estacions, que permetran als passatgers enllaçar el tren amb l'autobús.

D'altra banda, des de dilluns mateix, els usuaris que viatgin amb TAV des de Girona o Figueres podran fer servir els trens de rodalies de Girona sense necessitat d'haver de pagar un nou bitllet. Amb el preu dels de l'alta velocitat, ja els hi entrarà el servei (això, però, no serà vàlid per als trajectes amb Avant).

"La ciutadania ho exigia"

Els nous serveis de rodalies s'han presentat aquesta tarda en un acte al vestíbul de l'estació de trens de Girona. Els amfitrions de la presentació han estat el conseller de Territori, Santi Vila, i la ministra de Foment, Ana Pastor. A l'acte també hi han assistit nombroses autoritats, entre les quals alcaldes dels municipis que ara es veuran afavorits quan dilluns vinent s'engegui la nova RG1.

El conseller de Territori ha recordat que, amb les noves rodalies, es dóna resposta a una demanda històrica del territori. "El Maresme torna a mirar cap a Girona; restablim un servei que la ciutadania ens exigia", ha assegurat. Vila també ha subratllat que no s'ha d'oblidar que el nou servei arriba en un context de dificultats pressupostàries, però que s'ha engegat "amb criteri" i gràcies a l'entesa amb el Ministeri de Foment.

Per la seva banda, la ministra Ana Pastor ha subratllat que les noves rodalies són un reflex de la "capacitat vertebradora" que el tren té a les comarques gironines. La titular de Foment ha agraït la bona predisposició del conseller i ha assegurat que, en poc temps, tant l'Estat com la Generalitat "han avançat més de tot el què s'havia fet una dècada enrere". I com a exemples no només ha posat les noves rodalies, sinó també els serveis d'alta velocitat.