Prohibir el pas de camions per la travessera de Bàscara (Alt Empordà) ha ajudat a minimitzar els problemes que té aquest tram d'N-II, però ni de bon tros els ha solucionat. Això és el que conclou una auditoria del RACC, que s'ha centrat en analitzar quatre travesseres urbanes d'arreu de Catalunya. Apart de la de Bàscara, l'estudi també ha inclòs les de l'Aldea (Baix Ebre), Bellcaire d'Urgell (la Noguera) i Vallirana (Baix Llobregat).
L'entitat ha avaluat cadascuna de les travesseres centrant-se en tres paràmetres: mobilitat, seguretat viària i adequació urbana. De totes les analitzades, només l'N-II a Bàscara obté un aprovat pels pèls (i encara perquè la situació ha millorat després de la prohibició per als tràilers). Les tres restants suspenen, i algunes d'elles estrepitosament.
La travessera urbana de Bàscara s'estén al llarg de mig quilòmetre. Com a aspectes positius, l'estudi recull que hi ha fins a tres passos per a vianants al llarg del tram, dues parades de transport públic, que la carretera està ben il·luminada i que les voreres són amples.
A l'altre costat de la balança, però, se situen tot un seguit de deficiències. D'entrada, el RACC ja subratlla que, tot i que estigui lliure de tràilers, la travessera de l'N-II a Bàscara continua arrossegant problemes de seguretat i de soroll. El 22% dels vehicles que hi circulen no respecten els límits de velocitat (els senyals els fixen en 40 i 50 qm/h) i el trànsit constant tampoc ajuda a què la fressa que han de suportar els veïns sigui la desitjable.
Segons concreta el responsable tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto, a partir de 65 decibels ja es considera que el soroll comença a ser molest. "I de mitjana, les mesures a Bàscara han donat nivells que es troben entre els 71 i els 73 decibels", subratlla Puerto.
Apart, l'auditoria també recull diverses mancances que comprometen la seguretat d'aquesta travessera urbana de l'N-II. Per exemple, que a l'hora de fer girs a l'esquerra no hi ha carrils d'incorporació o que, tot i que les són amples, també és cert que en alguns trams són inexistents.
Reduir la velocitat
El RACC assegura que instal·lant mesures per obligar els conductors a reduir la velocitat s'actuaria d'una tacada sobre els problemes de seguretat i soroll. Per a Puerto, però, la solució en cap cas passaria per un radar. "Potser seria una mesura fàcil, però no és la desitjable; n'hi ha d'altres de més efectives, com ara aixecar una rotonda a l'entrada de la població, estrènyer els carrils, posar ressalts o semàfors...", ha especificat el responsable tècnic de la fundació.
Dins les recomanacions que fa l'auditoria del RACC per millorar l'estat de la travessera de Bàscara hi ha també posar més bancs i plantar arbres a la vorera o instal·lar senyals que indiquin indrets característics del poble (els que hi ha ara a la travessera marquen la distància amb les poblacions més properes).
Per últim, l'estudi també recull la necessitat de fer una variant de l'N-II en aquest poble de l'Alt Empordà per esponjar el trànsit. Un projecte que el ministeri ja contempla quan s'executi el desdoblament de la carretera a l'Alt Empordà. L'estudi es farà arribar ara a Foment (que és qui té la titularitat de la carretera).