El TAV a Girona ha reduït en 18.000 tones les emissions de CO2

Fèlix Martín assegura que un dels grans èxits ha estat aconseguir que "la gent deixi el cotxe a casa"

Fèlix Martín, que aquest dijous ha pronunciat una conferència a l'Espai Armengol de Vilajuïga, ha assegurat que un dels grans objectius que Renfe es va marcar quan va posar en servei l'alta velocitat a les comarques gironines ara fa poc més d'un any va ser aconseguir que la gent que es desplaçava de Girona i Figueres a Barcelona "apostessin pel tren i deixessin el cotxe a casa".

Un objectiu, assegura, que s'ha assolit amb un "èxit rotund" perquè "pràcticament el 100%" dels usuaris que utilitzen l'alta velocitat per anar a la capital catalana "venen del vehicle particular". En aquest sentit, ha recordat que els nombre d'usuaris que utilitzaven el tren convencional i s'han passat a l'AVE "ha estat mínim".

Martín ha afegit que aquest canvi s'ha traduït "en més comoditat i més seguretat per a tots aquests usuaris" i en una important reducció dels problemes de trànsit als accessos de Barcelona, per exemple. Però el que més ha destacat han estat els beneficis per al medi ambient que ha suposat l'èxit de l'alta velocitat a les comarques gironines. I és que segons les xifres que ha exposat, en poc més d'un any s'han deixat d'emetre 18.000 tones de CO2 a l'atmosfera, 13.500 atribuïdes al servei d'AVE, utilitzat per 320.000 usuaris, que equivaldria a més de 2.100 avions i gairebé 60.000 autobusos, i 4.600 més al servei AVANT, que equivaldria a 258.000 cotxes si els més d'un milió de viatgers haguessin apostat pel vehicle privat.

Efecte dinamitzador del sector turístic

Fèlix Martín ha explicat que en el cas del servei AVANT el gruix de viatgers l'utilitzen per anar a treballar o estudiar, però que l'AVE té una important incidència en el turisme perquè el 30% dels seus usuaris ho fan en temps d'oci. És per això que ha afirmat que un dels objectius de la companyia és potenciar aquest aspecte "en col·laboració directa amb el territori". Una col·laboració que s'hauria de traduir en un increment dels "paquets turístics" comercialitzats per Renfe, és a dir, que es pogués oferir als clients de Renfe el bitllet de tren i una oferta complementària de serveis com hotels, museus o transports complementaris, ha puntualitzat.


En aquesta línia, Martín ha recordat que quan els turistes trien una destinació "compren una idea" associada "als valors que ven el territori en qüestió" i que quan més valors es potenciïn millor. És per això que ha demanat la complicitat de tots els agents implicats per explotar els actius d'una demarcació com la de Girona que és "una de les més potents de tot l'Estat".

Confiança en l'èxit del servei internacional

El responsable de l'alta velocitat a Catalunya també s'ha mostrat convençut de l'èxit del servei internacional d'alta velocitat de Renfe que es va posar en marxa el passat 15 de desembre i que ja ha estat utilitzat per més de 100.000 persones. En aquest sentit, Martin ha reconegut que potser el nombre de trens que uneixen les 17 ciutats en connexió és més baix del que es preveia, però ha recordat que els mesos d'hivern "són de baixa intensitat" i que a partir d'ara es treballarà per afegir noves freqüències i per readaptar els horaris a les necessitats de la demanda.

Martín ha explicat que el servei internacional no vol competir amb l'avió "perquè seria impossible", però que sí que té molt marge de creixement entre els usuaris que aposten pel vehicle privat durant les seves vacances.