El proper concurs per gestionar Porta Ferrada serà de quatre anys

L'aportació municipal se situarà en 385.000 euros anuals

L'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols va privatitzar l'any passat la gestió del festival de la Porta Ferrada per primer cop després de 50 anys. Llavors, el concurs era només per a un any perquè el consistori volia provar l'experiència d'externalitzar la gestió d'un festival que és de titularitat municipal.

El canvi s'ha valorat com a positiu i aquest vespre el ple aprovarà les bases per al nou concurs. Enguany, serà per a quatre anys -amb l'opció de dos anys més de pròrroga- i l'ajuntament limita la seva aportació als 385.000 euros anuals. Per escollir l'empresa guanyadora es tindrà en compte quina filosofia volen per al festival a mig termini i també el pressupost que estan disposats a aportar.

Després de mig segle de festival -el de la Porta Ferrada és el festival més antic de Catalunya-, l'ajuntament va decidir donar un cop de timó i va externalitzar la gestió de l'esdeveniment. La primavera passada, el consistori anunciava un concurs per a un any i demana a les empreses del sector que fessin una proposta tant des del punt de vista artístic com també tècnic i organitzatiu.

Sis empreses es van presentar al concurs i només tres van passar la primera selecció. L'empresa guanyadora va ser la saltenca Bitò Produccions, amb àmplia experiència en l'organització de cites culturals com el festival de teatre Temporada Alta de Girona i Salt. En aquella ocasió, l'ajuntament va aportar 400.000 euros i el pressupost final va acabar essent de 615.000, a risc de l'empresa. Les xifres parlen per sí soles: l'any passat van passar pel festival 11.105 persones, cinc dels deu espectacles de l'Espai Port van exhaurir entrades i l'ocupació mitjana va ser del 91%.

Després d'avaluar aquesta experiència, el consistori creu que ha estat un encert fer el pas cap a la privatització de la gestió perquè aporta professionalitat i garanteix la continuïtat del festival que, en anys anteriors i a causa de la rigidesa administrativa, havia patit alguns desajustos. "Creiem que ara és el moment de donar estabilitat a una gestió professionalitzada i que això és bo pel festival i per a la ciutat", ha manifestat el vicealcalde, Pere Albó.  

Un contracte per a quatre anys

L'Ajuntament ja té redactades les bases del nou concurs, que aquesta nit s'aprovaran al ple. La principal novetat és que ara la gestió és per a quatre anys i que, a més, l'ajuntament es reserva el dret de prorrogar el contracte dos anys més si està satisfet amb l'empresa escollida. "Creiem que quatre anys és un termini raonable perquè l'empresa pugui treure el màxim rendiment als diners que aporta l'ajuntament i pugui definir una filosofia per al festival i treballar amb patrocinadors i propostes artístiques", ha defensat Albó. 

Durant aquests quatre anys, l'ajuntament limita novament la seva aportació i destinarà anualment 385.000 euros, a banda dels recursos tècnics de què ja disposa (com graderies o l'escenari de l'Espai Port). Novament, haurà de ser l'empresa privada qui aporti la resta de pressupost per fer realitat l'esdeveniment.

Els requisits per al concurs

Segons ha explicat el vicealcalde, el pressupost serà un dels apartats que més pes tindrà a l'hora d'escollir l'empresa guanyadora. "Aquella que tingui una proposta més agosarada i que faci que els diners que aporta l'ajuntament es multipliquin tindrà més punts", ha manifestat. D'altra banda, també pesarà molt la proposta de filosofia de festival que es faci. 

El director de l'escola municipal de música, Albert Mallol, ha estat durant els darrers quinze anys al capdavant del festival com a director artístic. Ara, amb el nou escenari, conservarà aquesta figura i haurà de treballar colze amb colze amb l'empresa privada per definir la programació. Segons ha detallat, aquesta vegada no es demana a les empreses que facin una proposta tancada de programació sinó que defineixin quin és el festival que volen a mig termini, quina línia i quina filosofia explota, com es posiciona respecte a les altres grans cites de la Costa Brava i com implica la ciutat en el festival. 

"Aquest nou format a quatre anys permet fer coses més sèries, més promoció del festival, fidelitza patrocinadors i donar-li més muscle", ha destacat Mallol, que creu que amb un escenari a mig termini les empreses poden plantejar-se fins i tot fer inversions a la ciutat i apostar per un pressupost més agosarat que els dels darrers anys. 

Segons ha avançat Albó, saben que hi ha diverses empreses interessades en apostar per gestionar el festival, inclosa la mateixa Bitò Produccions que ho va fer l'any passat. Un altre dels requisits del plec de clàusules és que les empreses acreditin solvència econòmica i experiència en organització d'esdeveniment de l'envergadura del Porta Ferrada en els darrers tres anys. També es comprometen a tenir tancada la programació de l'edició següent abans del 10 de març. 

Un cop aprovat pel ple, les bases es publicaran als diaris oficials i les empreses tindran 20 dies naturals per presentar les propostes. La voluntat del consistori és que a l'abril ja es conegui la guanyadora.