Imputat per enlluernar amb un punter làser un helicòpter dels Mossos

Apuntava l'aeronau des de Sant Antoni de Calonge i en ser sorprès va fugir conduint de forma temerària

Els Mossos d'Esquadra han imputat veí de Sant Antoni de Calonge (Baix Empordà ) per enlluernar amb un punter làser l'helicòpter policial. Segons han informat els Mossos els fets van passar el passat 11 de febrer quan l'helicòpter estava patrullant de nit sobre Vall-llobrega en el marc d'un dispositiu per prevenir els robatoris violents en domicilis. El làser va enlluernar el pilot i el va obligar a fer una sèrie de maniobres per evitar l'impacte del feix de llum. Els agents van poder localitzar el lloc d'on sortia el làser i l'autor dels atacs, que va fugir en cotxe. Poc després va ser detingut. La imputació per aquests fets pot comportar pena de reclusió major.

Els Mossos d'esquadra imputen a aquest veí de Sant Antoni de Calonge de 46 anys un delicte contra la seguretat del trànsit aeri. Els fets van passar quan la Unitat de Mitjans Aeris estaven realitzant un patrullatge de vol nocturn, sobrevolant la població de Vall-Llobrega, al Baix Empordà, en el marc d'un dispositiu de seguretat per prevenir els robatoris violents en domicilis. Pels volts de les vuit del vespre, en ple dispositiu, van ser enlluernats amb un punter laser de gran potència que els hi va provocar una ceguesa transitòria de varis segons i que va obligar el pilot a fer una sèrie de maniobres per evitar l'impacta directe del feix de llum, segons informa el cos policial en un comunicat. Els atacs amb punter laser es van repetir en diverses ocasions.

Desprès de recórrer les diferents zones del municipi els agents van localitzar el lloc des de on procedia aquesta llum enlluernadora contra l'aeronau policial. Amb l'ajuda de la càmera tèrmica del mateix helicòpter es va localitzar l'autor d'aquests atacs, un home, que des d'una casa unifamiliar de Sant Antoni de Calonge, apuntava l'helicòpter que sobrevolava la zona. L'home, al ser sorprès pels agents, va fugir del lloc amb un micro-cotxe conduint de forma temerària pels carrers de Palamós amb les llums apagades per evitar ser detectat. Poc desprès va ser aturat per una patrulla de seguretat ciutadana.

L'home va reconèixer els fets i se li va comissar el punter làser que havia utilitzat. Els Mossos recorden que la maniobra d'aproximació és un dels moments més crítics del vol i, per tant, requereix la màxima concentració dels pilots. El fet de rebre un atac amb un feix de llum làser i que aquest impacti directament als ulls "suposa patir varis segons de ceguesa, cosa que pot comportar un risc especialment greu quan l'aeronau es troba a prop del terra".

Tanmateix l'atac amb punters làser, no tan sols pot provocar distracció i enlluernament inicial, sinó que després "poden aparèixer altres problemes oculars que poden arribar a provocar cremades a la retina de l'ull, o altres lesions oculars que poden aparèixer amb posterioritat a l'atac", afegeixen. Segons les dades de la Agencia Estatal de Seguridad Aérea (AESA), durant el 2012 es van detectar 540 casos "d'afeccions externes sobre l'aeronau" i el factor principal correspon a interferències en vol produïdes per l'ús indegut de dispositius "làser" cosa que va suposar un total de 28,6 successos per cada 100.000 operacions