Gas Gas i Ossa es fusionen per competir contra els gegants asiàtics

Les dues marques coexistiran dins la mateixa factoria

Els fabricants de motos gironins Gas Gas i Ossa han anunciat que es fusionen per competir contra els gegants asiàtics del sector. El preacord que van signar ara fa un any i mig, amb l'objectiu de crear un grup per ser referents en el món del trial i les motocicletes de muntanya, es converteix en realitat.

Durant el proper mes, Gas Gas anirà assumint la producció d'Ossa a la seva fàbrica de Salt (Gironès) i les dues marques -que coexistiran- compartiran recursos financers i tecnològics, a més de mantenir les plantilles. Un dels primers projectes que veurà la llum amb la fusió serà el desenvolupament conjunt d'una nova moto de carretera, d'estil 'vintage', que portarà el segell d'Ossa.

La fusió entre les gironines Gas Gas i Ossa fa un any i mig que s'està treballant. Ja a mitjans del 2012, les dues empreses van signar un preacord que assentava les bases d'aquest camí conjunt, amb l'objectiu de convertir-se en un grup català referent al sector. Ara, ha arribat el moment de materialitzar-lo.

D'entrada, Gas Gas assumirà la producció d'Ossa a la seva factoria de Salt, des d'on es distribuiran els models de les dues marques. Segons explica el director general d'Ossa, Joan Gurt, des del setembre ells ja van aturar la producció a la seva factoria de Domeny per començar a preparar aquest trasllat.

Ara, tot està llest. "A partir de demà, ja hi ha tràilers que aniran portant peces cap a Salt i, en cosa d'un mes, preveiem tenir-hi tota la plantilla treballant", ha concretat. En aquests moments, Ossa compta amb una vintena de treballadors i la fusió no es traduirà, en cap cas, en un descens d'aquest número.

De fet, d'entrada, les dues firmes mantindran tant les marques com els llocs de treball i operaran en xarxes comercials independents. Allò que faran, això sí, és compartir instal·lacions, recursos financers i tecnològics (en R+D+I). En una segona fase, però, com explica Gurt, les dues companyies s'integraran en una societat. "Això passarà, com a màxim, en un termini de tres anys", detalla el director general d'Ossa.

Ossa entra en el món de carretera

Fruit d'aquesta aliança, un dels primers projectes que veurà la llum serà una nova moto, que portarà el segell d'Ossa, i que suposarà l'entrada de la marca en el món de la carretera. "Serà un model d'estil 'vintage', que mantindrà la imatge d'aquells anys i que ja començarem a desenvolupar aquest febrer", concreta Gurt. Si tot va bé, la intenció de Gas Gas i Ossa és presentar-la al saló de Milà d'aquest mateix 2014 i que entri en producció ja el 2015.

El full de ruta d'aquesta nova aventura empresarial que inicien els dos fabricants gironins té un clar objectiu: competir contra els gegants asiàtics del sector. "Era necessari i convenient unir esforços per si volíem ser algú dins aquest món", ha subratllat Joan Gurt. I hi ha afegit: "I més quan ara hi ha grans companyies que n'absorbeixen d'altres; necessitem tenir un volum mínim de vendes i facturació per evitar que una multinacional ens acabés absorbint".

Per la seva banda, el director general de Gas Gas, Ramon Puente, s'expressa en la mateixa línia. "En un món tan globalitzat amb empreses multinacionals, hem decidit unir les nostres firmes per poder afrontar des de Catalunya les exigències d'un mercat tan competitiu", indica.

Puente assegura que tant Gas Gas com Ossa tenen les eines per aconseguir "un discurs propi" dins el sector. "No podem oblidar el nostre llegat històric i hem d'assumir la responsabilitat de tornar a situar aquesta indústria al lloc que li correspon", conclou.

Una producció conjunta de 10.000 motos

Gas Gas fabrica gairebé 9.000 motos anuals i exporta a 53 països d'arreu del món, generant 500 llocs de treball directes i indirectes arreu de Catalunya. Compta amb 26 models de motos i el 95% de la seva facturació prové de l'exportació dels models de trial, enduro i raids.

Per la seva banda, Ossa -una marca que va renèixer el 2009- va tancar el 2013 fabricant unes 1.000 motos, sobretot de trial d'injecció a dos temps. L'empresa gironina va facturar 3,5 MEUR i exporta la seva producció a una vintena de països (els mercats europeus consolidats però també a Àsia, els Estats Units, Indonèsia i Austràlia).