Els promotors alerten que cal doblar la construcció d'habitatge a les comarques gironines

L'APCE demana "més col·laboració" publicoprivada davant la falta de pisos protegits

Segueix El Gerió Digital a Google

L'Associació de Promotors de Catalunya (APCE) alerta que cal doblar de construcció d'habitatge a comarques gironines i fer una aposta també per als pisos de protegits. El director general de l'entitat, Marc Torrent, ha assegurat que a Banyoles durant el 2025 es van començar 51 habitatges, 11 més que l'any anterior, però gairebé 40 menys que fa cinc anys (88). Amb relació als pisos de protecció, en l'últim any s'han fet les qualificacions provisionals per fer-ne 27, però fa més d'una dècada que no se n'ha impulsat cap. Torrent afirma que la situació a Pla de l'Estany -on aquest dilluns s'ha dut a terme una jornada amb el sector- és extrapolable a la resta de la demarcació i de Catalunya.

L'Escola de Música de Banyoles ha acollit aquest dilluns una de les jornades territorials que promou l'associació de promotors per abordar amb el sector la situació i les perspectives de futur, així com oferir-los "acompanyament".

En un moment en què l'habitatge s'ha convertit en una de les principals preocupacions de país i ciutadanes, el director general de l'APCE ha reivindicat la necessitat d'incrementar el ritme de construcció per fer front a la demanda actual, tant al Pla de l'Estany com al conjunt de la demarcació i de la resta de Catalunya. Torrent ha dit que, segons l'anàlisi que han realitzat, caldria doblar les edificacions actuals.

A Banyoles, durant l'any passat, es van iniciar 51 unitats noves, una xifra superior a la del 2024 i que, segons Torrent, mostra una tendència a la recuperació, però que encara està "lluny" de les necessitats reals de la capital de comarca. Del total, 32 són habitatges plurifamiliars i 19 unifamiliars. Al Pla de l’Estany el 2025 van iniciar-se 81 habitatges, xifra un 26,6% més a la registrada el 2024 i, la província de Girona, el primer semestre de 2026 s’han iniciat 1.444 habitatges, mentre que se n’han acabat 1.103.

D'altra banda, a Banyoles s'ha fet 27 qualificacions provisionals de pisos de protecció. Si retrocedim una dècada, no se n'havia fet cap almenys des del 2014 a la capital del Pla de l'Estany.

L'alcalde de Banyoles, Miquel Noguer, ha admès que Banyoles té, com la resta del país, un problema en aquest sentit i ha posat com a exemple l'ICIO (Impost sobre Construccions) que es va recaptar l'any 2007, en plena bombolla. "Va ser d'1,3 milions d'euros. No els hem tornat a cobrar més", ha afirmat.

Amb relació a això, ha dit que tot i que actualment sembla que la situació està "més estable" és "imprescindible" la col·laboració publicoprivada per fer pisos de protecció. "Penso, però, que s'haurà de retocar el percentatge del 50% del sol perquè a ningú li sortiran els números", ha remarcat.

Torrent també ha fet una crida a incrementar la col·laboració entre el sector públic i el privat en aquest sentit. El director general de l'APCE creu que el Pla 50.000 habitatges de la Generalitat és "un primer pas", però admet que, segurament, en caldran més. "Segur que les necessitats seran més grans, però en qualsevol cas és un primer pas molt necessari", ha insistit.

Anticipar-se a les necessitats

En un altre ordre de les coses, Torrent ha dit que cal "avançar-se" a les necessitats d'habitatge amb la mirada posada a deu anys vista. "Al final, per edificar habitatges, necessitem la matèria primera, que és el sol. Per tant, també ens hem d'anticipar en aquells indrets en els quals faci falta aquest habitatge per poder tenir el sol disponible quan toqui", ha destacat.

La compravenda d’habitatges

Durant la jornada s'han fet públiques les xifres de compravenda d’habitatge, tant nou com usat. En l’àmbit comarcal, al Pla de l’Estany van registrar-se 262 compravendes el 2025, xifra que suposa un ascens de l’11% respecte del 2024, que van registrar-se 236.

Al llarg del 2025 Banyoles ha registrat 204 compravendes, xifra que suposa un increment del 20% respecte al 2024 que van registrar-se 170. A Porqueres van registrar-se 28 compravendes i a Cornellà del Terri se'n van registrar 11.

Per últim, la província de Girona, ha registrat 745 compravendes d’habitatge nou durant el segon trimestre de 2026. Pel que fa a les compravendes d’habitatge usat, ha registrat 2.673 durant el mateix període.