Més gironins sense recursos acudeixen al defensor del ciutadà

L'ajuntament admet que cada dia signa "més talonaris" destinats a ajudes d'emergència per poder pagar rebuts de la llum

El defensor del ciutadà de Girona rep cada dia més peticions d'ajuda per part de famílies que veuen com els hi tallen els serveis bàsics -sobretot, la llum- davant la impossibilitat de poder pagar els rebuts. Avui mateix, sense anar més lluny, Ramon Llorente ja n'ha rebudes dues.

Entre aquestes, és especialment greu el cas d'una mare separada amb un fill de 10 anys que fa tres mesos que es veu obligada a viure sense electricitat perquè no pot assumir la factura. Si no s'arriba a un acord amb les companyies, per evitar que la situació s'allargui, és el mateix ajuntament qui actua. La tinenta d'alcalde Maria Àngels Planas admet que cada cop signa "més talonaris" destinats a ajudes d'emergència. La situació que viuen moltes famílies colpejades per la crisi, que veuen com els hi tallen els serveis bàsics, es fa palpable cada dia als despatxos dels defensors del ciutadà de les comarques gironines. Arreu de la demarcació hi ha vuit defensors o síndics, i cada cop més famílies s'hi adrecen per demanar-los ajuda perquè no poden pagar els rebuts.

Tot i que no hi ha dades, el defensor del ciutadà de Girona es remet al dia a dia per fer evident aquesta problemàtica. Avui mateix, Llorente ha rebut dues peticions d'ajuda en aquest sentit. La primera és especialment greu, i fa referència a una mare divorciada amb un nen de 10 anys al seu càrrec. El pare no els passa la pensió perquè s'ha quedat sense feina i ja fa tres mesos que ella i el seu fill no tenen llum.

En el segon cas, la companyia encara no ha tallat el subministrament. Però sí que ha enviat una carta a la família dient-los que, si no cobreixen les factures endarrerides, a partir del 3 de gener ja no tindran electricitat a l'habitatge.

Negociar amb les companyies

Les peticions d'ajuda pels casos de talls de llum se sumen també a les de la resta de serveis bàsics (gas i aigua). Davant aquesta situació, i tot i que no hi tinguin competència directa, el defensor de Girona explica que s'intenta negociar amb les companyies per demanar-los un ajornament.

"Per exemple, dijous passat va venir un pare amb tres criatures dient que els havien tallat la llum; es va negociar i el cap de setmana mateix ja es va poder restablir el servei", ha concretat Llorente. Aquesta via, però, tot i que hi ha casos en què és efectiva, no serveix per a tots.

Per això, els defensors confien que iniciatives parlamentàries ajudin a lluitar contra la pobresa energètica. I de fet, la llei d'acompanyament dels pressupostos per al 2014 ja incorporarà una esmena que impedirà a les elèctriques tallar el subministrament entre novembre i març a les famílies sense recursos, ajornant el deute.

Ajudes dels ajuntaments

Tot i això, els síndics i defensors també admeten que molts cops són els ajuntaments qui han de fer front a la situació amb els seus recursos, mitjançant ajudes d'emergència que es destinen als necessitats. En aquest sentit, la tinenta d'alcalde d'Hisenda de l'Ajuntament de Girona, Maria Àngels Planas, assegura que cada cop signa "més talonaris" per ajudar les famílies a pagar els rebuts dels serveis bàsics.

"Els serveis socials van desbordats i des de l'ajuntament intentem fer tot el possible; cada dia signo molts talons destinats a famílies a qui han tallat la llum", ha concretat la regidora. Per la seva banda, el defensor del ciutadà ha assegurat que, mentre l'atur continuï desbocat, la situació empitjorarà cada cop més. "Sense feina ens veiem abocats a una societat que camina cap a la pobresa i la misèria", ha afirmat.

Ramon Llorente ha donat a conèixer la problemàtica aprofitant la presentació de la memòria anual dels síndics i defensors locals de Catalunya, que aquest matí s'ha fet a l'Ajuntament de Girona.