El TAV entre Barcelona i París espera arribar al milió de viatgers durant el primer any

Els ministres d'Espanya i França diuen que suposa una "fita històrica" que acosta els dos estats

L'alta velocitat ferroviària sense transbordaments entre Barcelona i París ja és una realitat. Aquest diumenge han sortit els primers combois, que connecten un total de disset ciutats dels dos estats. Hi haurà cinc trens diaris per sentit i s'espera que en el primer any de funcionament en facin ús un milió de viatgers, segons ha avançat el president de Renfe, Júlio Gómez-Pomar.

Els trens que faran els itineraris transfronterers han estat homologats pels estats espanyol i francès, un procés que, reconeixen, ha estat "llarg i costós". De fet, l'alta velocitat entre Barcelona i Figueres (amb parada a Girona) va entrar en funcionament el 8 de gener d'aquest 2013 i, ja abans, els dos estats estaven treballant per homologar els combois.

Mentre ha durat el procés d'homologació, els viatgers amb destinació a França havien de baixar del tren un cop arribaven a l'estació de Figueres-Vilafant i canviar de comboi per completar el trajecte. Els dos tipus de trens que circularan tenen una capacitat diària de 4.000 viatgers i estan preparats per arribar a velocitats màximes superiors als 300 km/h.

"Dia històric"

La ministra de Foment, Ana Pastor, i el ministre francès de Transports, Fréderic Cuviller, han participat en una expedició inaugural entre Barcelona i Perpinyà. A la seva arribada a la capital pirinenca, Pastor ha destacat que es tracta d'un "dia històric" que reafirma l'esperit de col·laboració entre els dos països. "Avui tenim més motius per estar més a prop i més units; els Pirineus ja no són una barrera", ha remarcat la ministra, que destaca també que l'aliança comercial entre la francesa SNCF i Renfe han permès oferir preus "competitius".

Els bitllets per utilitzar aquest servei entre Barcelona i París estan a la venda des del 28 de novembre i costen entre 59 i 170 euros, segons els descomptes aplicables. "És una aposta per la seguretat i la qualitat", ha remarcat la ministra. 

Ana Pastor ha explicat que cada any es donen entre Espanya i França 82 milions de desplaçaments, la majoria amb vehicle privat. A partir d'ara, amb la posada en marxa de l'alta velocitat, l'Estat confia que els ciutadans començaran a apostar pel tren.

Així mateix, el seu homòleg francès també ha destacat que amb aquesta millora de la mobilitat es contribueix a acostar dos territoris i potenciar lligams socials i econòmics a banda i banda dels Pirineus. 

Les diferents connexions

Amb la posada en marxa d'aquestes rutes, s'estrena la primera connexió directa entre els dos estats. Concretamente, el viatge entre Barcelona i París es realitzarà en 6 hores 25 minuts i costarà entre 59 i 170 euros. Serà un trajecte directe des de l'estació de Barcelona-Sants fins a París-Gare de Lyon, amb parades a Girona, Figueres, Perpinyà, Narbona, Montpeller, Nimes i Valença. L'oferta inicial és de dues freqüències diàries per sentit.

El trajecte Barcelona-Tolosa, que també tindrà una parada a Carcassona, es farà en tres hores i els bitllets tindran un preu a partir de 39 euros. El viatge entre Barcelona i Lió es podrà fer en menys de cinc hores i a un preu a partir dels 49 euros. Aquests serveis també faran parada a les estacions intermèdies entre les dues ciutats.

La connexió Madrid i Marsella es farà en set hores amb bitllets entre els 89 i els 171 euros. Un tren diari per sentit unirà l'estació Madrid-Puerta de Atocha i l'estació de Saint Charles de Marsella. Aquest servei connectarà amb Barcelona, Girona, Figueres, Perpinyà, Besiers , Montpeller, Nimes, Avinyó i Ais de Provença.

"Una oportunitat"

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, veu la posada en marxa del tren d'alta velocitat (TAV) entre Barcelona i París com una oportunitat per generar "noves relacions socials i econòmiques" que "enfortiran" Catalunya. Vila ha participat en el viatge inaugural del TAV, acompanyant la ministra de Foment, Ana Pastor, i el ministre francès de Transports, Fréderic Cuvillier.

El conseller assegura que serà "exigent" amb els dos governs perquè s'acceleri la construcció dels trams pendents: "No es de rebut que el tram Perpinyà-Montpellier-Nimes es fiï fins al 2030. Cal que es precipitin noves actuacions per ser competitius en l'operació ferroviària d'alta velocitat". Vila qualifica de "dia històric" la posada en marxa del TAV entre Barcelona i Paris. És històric, diu, per aquestes dues ciutats, per a les ciutats intermèdies i per a tots els ciutadans del sud d'Europa. El conseller creu que la nova connexió servirà "per mostrar-nos com un país molt obert que s'adona que si vol ser important al sud ha de mirar al nord".

Tot i l'optimisme, Vila entén que els esforços han de continuar perquè els trams de la infraestructura encara pendents d'adaptar a l'alta velocitat entre Perpinyà i Nimes, passant per Montpellier, s'acceleri. "Haurem de vigilar i ser molt exigents amb els governs espanyol i francès".

El conseller opina que quan el desenvolupament de la xarxa s'hagi completat definitivament, amb el tram francès, fent entrar l'alta velocitat cap a Reus i Tarragona, Barcelona pot esdevenir el gran node de distribució de l'oferta ferroviària d'aquesta corona de ciutats mediterrànies. "L'alta velocitat deixa en ridícul la vella concepció dels estats-nació que només articulaven els serveis a l'entorn de les seves capitals".