La Casa de Cultura de la Diputació de Girona ha acollit aquest dimarts la II Jornada Talent Gironí en Recerca i Salut, organitzada per Dipsalut i l'Institut d'Investigació Biomèdica de Girona Dr. Josep Trueta (IDIBGI), un esdeveniment que ha permès donar a conèixer els projectes premiats de les convocatòries de 2025 i 2026.
La trobada ha servit per lliurar tres beques Talent Gironí a joves professionals i presentar vuit projectes d'investigació procedents d'hospitals de la demarcació. Ambdós programes busquen potenciar la recerca clínica i translacional per millorar l'atenció sanitària territorial.
Durant l'acte, la vicepresidenta tercera de la Diputació de Girona i presidenta de Dipsalut, Maria Puig, ha destacat el creixement del lideratge femení en aquesta edició. "Dotze de quinze", un 80% dels guardonats, són dones, una xifra que duplica la mitjana estatal i catalana, situada al 40%.
Per la seva banda, la directora de l'IDIBGI, Marga Nadal, ha subratllat que aquests ajuts consoliden la recerca clínica jove, permetent compaginar l'assistència mèdica amb la investigació per generar nou coneixement.
Els projectes guardonats del programa Talent Gironí
El programa Talent Gironí, impulsat conjuntament amb el Col·legi Oficial de Metges de Girona (COMG), ha reconegut tres professionals. De la convocatòria de 2025 s'ha distingit Maria Condom, metgessa a Cassà de la Selva (Gironès), per un estudi sobre el consum de tabac. Del 2026 s'ha premiat Maider Iza i Macarena Míguez, vinculades a l'Hospital Trueta de Girona, centrades respectivament en la detecció precoç del Parkinson i en l'endocarditis infecciosa.
La jornada també ha posat el focus en els ajuts destinats als hospitals comarcals, donant a conèixer iniciatives de la Fundació Salut Empordà a Figueres (Alt Empordà), la Fundació Hospital d'Olot i Comarcal de la Garrotxa a Olot (Garrotxa), la Corporació de Salut del Maresme i la Selva a Blanes (Selva), i els Serveis de Salut Integrats Baix Empordà a Palamós (Baix Empordà).


