La UE preveu destinar 1.500 MEUR al corredor mediterrani fins al 2020

Fonts de la Comissió Europea calculen que en total Espanya rebrà prop de 3.000 milions en set anys

El corredor mediterrani ferroviari podria rebre de la Xarxa Transeuropea de Transport prop de 1.500 milions d'euros per al període 2014-2020, segons han apuntat aquest dijous fonts de la Comissió Europea.

L'executiu comunitari preveu un total de 3.000 milions per als dos corredors de l'Estat, el mediterrani i el central, que suposaria prop del 30% del seu finançament, però ho condiciona a que el govern espanyol pagui la seva part. Segons l'expert de l'executiu comunitari Carlo De Grandi, la quantitat final dependrà "del que es preveu desenvolupar a Espanya i als altres països implicats en el corredor mediterrani".

Aquests 1.500 milions d'euros per al període 2014-2020 són la meitat dels fons que la UE preveu destinar a Espanya per cofinançar projectes ferroviaris, portuaris i d'integració, com ara plataformes logístiques. Així, les fonts citades indiquen que l'Estat podria arribar a obtenir fins a 3.000 milions d'euros d'aquí al 2020. Si finalment Espanya rep aquests 3.000 milions, suposarà un 14% del pressupost comunitari de la Xarxa Transeuropea de Transports.


Segons les previsions de la CE, els corredors mediterrani i central serien cofinançats en una mitjana del 30%, mentre que els projectes transfronterers ho serien en un 50%. Amb tot, però, la xifra final dependrà de si l'estat espanyol posa la seva part de finançament. El ministeri espanyol de Foment haurà de presentar a Brussel·les un projecte per a cada obra perquè es puguin avaluar costos-beneficis.

L'expert de la CE Carlo De Grandis ha apuntat en declaracions a la premsa que la xifra final depèn "del que es preveu desenvolupar a Espanya i als altres països implicats en el corredor mediterrani" i ha matisat que "per descomptat, tindrà molts milers de milions d'euros perquè es preveuen fer obres molt importants".

De Grandis ha dit també que "el govern espanyol sempre ha fet inversions importants en infraestructures i la majoria d'aquestes inversions han estat força barates". "Tenim costos unitaris més alts en altres països", ha afegit.

Si bé la data oficial per acabar de completar el corredor mediterrani és el 2030 s'espera que pugui ser finalitzat abans del 2020. "Per nosaltres la data final per posar en marxa la xarxa bàsica és el 2030 però el que esperem veure, per exemple, a la Y basca o als corredors és tenir la majoria de punts connectats als corredors amb línies interoperables i també amb connexions marítimes, per impulsar les exportacions i el transport marítim, en marxa abans del 2020", ha dit De Grandis.