La UGT denuncia que la UdG ofereix especialitzacions sense sortida laboral als futurs mestres

TIC, plàstica, teologia catòlica o educació científica i ambiental, entre les que no serveixen per accedir a una plaça

El sindicat UGT ha denunciat que la Universitat de Girona (UdG) ofereix especialitzacions sense sortida laboral als futurs mestres de primària. Amb l'entrada del Pla Bolonya, ara els estudiants cursen una sèrie d'assignatures específiques durant el grau que els permeten accedir a una menció (que a la pràctica ve a ser una especialització).

El problema, segons critica la UGT, és que mentre que algunes mencions permeten accedir a una plaça específica dins les escoles (com ara anglès, francès o educació física) d'altres queden en paper mullat (com ara TIC, plàstica o teologia catòlica).

El sindicat diu que això crea mestres "de primera i de segona" i critica que ni la UdG ni Ensenyament n'hagin dit res.

L'Alícia Garcia és alumna de la UdG, on hi estudia el grau de Mestre d'Educació Primària. Ara fa tercer, però des de l'any passat ja va començar a fer una sèrie d'assignatures optatives que li permetran accedir a una menció. És a dir, que quan acabi la carrera, a més de tenir el títol de grau, al seu currículum també hi constarà una especialització.

En concret, l'Alícia ha escollit centrar-se en les noves tecnologies (TIC). "Vaig pensar que, amb l'auge que tenen actualment, això m'obriria portes en un futur", explica. Tot i això, però, ara s'ha adonat que quan vulgui optar a una plaça de mestra -sigui d'interina o de substituta- a cap borsa d'Ensenyament hi surt aquesta especialitat.

Alícia Garcia assegura que, a partir d'ara, té dues opcions. L'una és canviar-se de menció (si hi ha lloc en una altra) i perdre un any de carrera. L'altra, esperar a tenir el grau i, aleshores, "pagar per fer un màster" que l'especialitzi.

Aquesta estudiant és l'exemple amb el qual el sindicat UGT ha volgut denunciar que la UdG ofereix especialitzacions sense sortida laboral als futurs mestres de primària. Si bé hi ha mencions (com ara anglès, francès o educació física) que sí que permeten optar a una plaça específica dins les escoles, n'hi ha d'altres que, a l'hora de la veritat, segons critica la UGT, no serveixen per a res (com ara plàstica, teologia catòlica o educació científica i ambiental).

"Mestres de primera i de segona"

Segons el secretari d'Educació Pública del sindicat a Girona, David de las Heras, això crea "mestres de primera i de segona". I és que, mentre alguns estudiants podran optar a dues places a l'hora d'inscriure's a la borsa del Departament d'Ensenyament (la general de primària i la de l'especialitat), d'altres que hauran cursat els mateixos crèdits només podran fer-ho a una (perquè la menció no els hi servirà).

"Si això s'explica d'avançat, no hi hauria problema; el problema és que la universitat no ha informat de res, ni el Departament tampoc", critica de las Heras. Per això, el secretari sosté que és "inacceptable" que, en una situació de crisi com l'actual, es creïn "falses expectatives de treball entre l'alumnat, que inverteixen el seu temps i els seus diners en uns estudis per trobar una sortida professional".

De moment, la UGT ja ha entrat una instància al Departament d'Ensenyament demanant-los una explicació a la problemàtica. I també volen reunir-se amb el nou rector de la UdG per posar-li la situació damunt la taula. A més, com explica Heras, aquesta situació no només pot ser específica del grau de Mestre d'Educació Primària, sinó que també es pot reproduir en el de Mestre d'Educació Infantil.